Saturday 22 November 2008

Rudiments and Theory of Music (8)

Tie, Legato (Slur) and Staccato


ပံုမွန္ Note ေတြကို နားလည္ၿပီးတဲ့အခါ သူတို႔ကုိ မူလတန္ဖိုးထက္ ပိုၿပီး အသံရွိန္ ရွည္ေအာင္ ဆဲြၿပီး တီးရတဲ့ သေကၤတ ေတြ အေၾကာင္းေျပာပါမယ္။
အရင္ဆံုး Tie နဲ႔ Legato ကို ၾကည့္ပါမယ္။
Tie ဆုိတာကေတာ့ အသံတူတဲ့ Note (၂)လံုးကို မ်ဥ္းေကြးေလးနဲ႔ဆက္ေပးထားတာပါ။ ဒီလိုဆက္ထားရင္ ပထမ Note ကို တီးၿပီး မ်ဥ္ေကြးနဲ႔ ဆက္ျပထားတဲ့ ဒုတိယ Note ကို မတီးပဲ အဲဒီ Note ရဲ့ တန္ဖိုးကုန္ဆံုးသည္အထိ အသံရွိန္ကို ဆဲြ ေပးထားရပါမယ္။ သေဘာကေတာ့ Crochet (၂) လံုးကို Tie နဲ႔ဆက္ထားရင္ ပထမ Crochet ကို သူက်မယ့္ Beat မွာ တီးၿပီး ကပ္လ်က္ Beat မွာ ဒုတိယ Crochet ကို မတီးပဲ အဲဒီ Beat ဆံုးတဲ့အထိ အသံရွိန္ဆက္ဆဲြထား (ဂီတာမွာဆိုရင္ ဘယ္လက္ကြက္ကို မလႊတ္ဘဲ ဆက္ဖိထား) ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ Tie ဟာ အၿမဲတမ္း အသံျခင္း ထပ္တူညီတဲ့ Note ေတြကိုသာ ဆက္ပါတယ္။ Note (၂) လံုးထက္မကလည္း ဆက္လို႔ရပါတယ္။ အဲဒီလိုဆက္ထားရင္ အၿမဲတမ္း ပထမဆံုး အလံုးကိုသာ အသံထြက္ေအာင္ တီးရမွာျဖစ္ၿပီး က်န္တဲ့ Tie နဲ႔ဆက္ထားတဲ့ Note အားလံုးကုိ မတီးဘဲ အသံရွိန္သာ ဆဲြထားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ သေဘာကေတာ့ (၂) လံုးကို Tie လုပ္ထားရင္ Semi-breve တလံုးနဲ႔ သေဘာခ်င္း အတူတူပါပဲ။ ဒီလိုပါပဲ .. Crochet (၂) လံုးကို Tie လုပ္ထားတာဟာ Minim တလံုးနဲ႔ တန္ဖိုးခ်င္း၊ တီးပံုခ်င္း အတူတူပါပဲ။ ေအာက္က ပံုမွာ ျပထားပါတယ္။



ဒါဆိုရင္ ဘာျဖစ္လို႔ အလုပ္႐ႈပ္ခံၿပီး Tie လုပ္ေနမွာလဲ၊ Crochet (၂) လံုးကို Tie လုပ္မယ့္အစား Minim တလံုးတည္း ေရးလိုက္ရင္ မၿပီးဘူးလား လို႔ ေမးစရာရွိပါတယ္။ အဲဒီလို ေရးလို႔မရတဲ့ေနရာေတြရွိပါတယ္။ ဥပမာ ဘားတဘား အဆံုးက အလံုးကို ေနာက္တဘားရဲ့ အစအထိ အသံရွိန္ဆဲြထားခ်င္တဲ့အခါမ်ိဳးက်ရင္ Tie နဲ႔ေရးမွရပါတယ္။ ဘားတခုရဲ့ အဆံုးအလံုးက Crochet ကို ေနာက္ဘားအစက Crochet အထိ အသံရွိန္ဆဲြခ်င္တဲ့အခါ Minim နဲ႔ေရးလို႔ မရေတာ့ပါဘူး။ ေရးလိုက္ရင္ အဲဒီ bar ရဲ့ ရွိရမယ့္ အလံုးေရထက္ ေက်ာ္ထြက္သြားပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီလို အခါမ်ိဳးမွာ Tie ကို သံုးရပါတယ္။ Time Signature အေၾကာင္းက်ရင္ ပိုရွင္းသြားပါလိမ့္မယ္။ ေနာက္ၿပီး အသံတသံတည္းကို ၃-၄ ဘားေလာက္ ဆက္ၿပီး အသံရွိန္ဆဲြထားခ်င္ရင္လည္း Tie ကိုသံုးမွ ရမွာပါ။
Legato (အခ်ိဳ႕က Legado လို႔လဲ ေရးပါတယ္။ Guitar မွာ အမ်ားဆံုးသံုးပါတယ္။ Slur လုိ႔လဲ ေခၚပါတယ္။) ဆိုတာ ကေတာ့ အသံမတူတဲ့ Note အနည္းဆံုး (၂)လံုးကို မ်ဥ္းေကြးေလးနဲ႔ဆက္ေပးထားတာပါ။ ဒီလိုဆက္ထားရင္ ပထမ Note ကို တီးၿပီး မ်ဥ္ေကြးနဲ႔ ဆက္ျပထားတဲ့ ဒုတိယ Note ကို မတီးပဲ အဲဒီ Note ရဲ့ အလံုးရွိတဲ့ေနရာကို ေခ်ာေခ်ာေမြ႔ေမြ႔ေလး ေရာက္သြားေအာင္ ဂီတာလက္ကြက္ေပၚမွာ ဖိထားတဲ့လက္ကို မၾကြဘဲ ပြတ္တိုက္ေရႊ႕ျခင္း (slide or gliss)၊ ဒါမွမဟုတ္ အသံျမင့္ရာကိုျပရင္ ေနာက္လက္ တေခ်ာင္းနဲ႔ လွမ္းဖိလိုက္ျခင္း (hammer-on) (သို႔မဟုတ္) အသံနိမ့္ရာကိုျပထားရင္ ဒုတိယအလံုးရွိတဲ့ ေနရာကိုပါ ၿပိဳင္တူအရင္ဖိထားၿပီး ပထမအလံုးကိုတီးၿပီးမွ အဲဒီ ပထမအလံုးကို ဖိထားတဲ့ လက္ေခ်ာင္းကို ၾကြလိုက္ျခင္း (ဒုတိယအလံုးေနရာကို ဖိထားတဲ့ လက္ကို မလႊတ္ရပါ) (pull-off) တုိ႔ကိုလုပ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ Piano မွာေတာ့ ပထမအလံုးကုိ လက္မလႊတ္ဘဲ ဖိထားရင္း ေနာက္အလံုးကို ဆက္တီးလိုက္တာပါ။ ဒီလုိ Legato လုပ္ရင္ အသံဟာ ေခ်ာေခ်ာေမြ႔ေမြ႔ လွလွပပေလးထြက္လာပါတယ္။ ေအာက္က နမူနာပံုစံကိုၾကည့္ပါ။ Beat 1 နဲ႔ 2 ဟာ Tie ျဖစ္ၿပီး Beat 3 နဲ႔ 4 က အလံုးေတြဟာ Legato ျဖစ္ပါတယ္။



ဒီ Note ေတြကို ဂီတာနဲ႔တီးၾကည့္ရင္ 1 မွာ G ကိုတီးၿပီး 2 မွာ မတီးပဲ လက္ကိုဆက္ဖိထားၿပီးအသံရွိန္ဆဲြထားရပါမယ္။ 3 က A note ကုိတီးၿပီး & မွာ မတီးပဲ G ကို လက္နဲ႔ ဖိထားၿပီးမွ A ကို ႏွိပ္ထားတဲ့ လက္ကို ၾကြလိုက္ရမွာ (pull-off) ျဖစ္ပါတယ္။ 4 မွာ A note ကုိတီးၿပီး & မွာ မတီးပဲ B Note ကို လက္နဲ႔ လွမ္းေပါက္လို႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ (Hammer-on)၊ A ကို ဖိထားတဲ့လက္ကို မၾကြဘဲ B Note ကိုေရာက္တဲ့အထိ ဖိဆဲြသြားၿပီးပဲျဖစ္ျဖစ္ (slide or gliss) လက္အဆင္ေျပသလို တီးရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တဘားက 1 မွာ C ကိုတီးၿပီး 2-3-4 အထိ အသံရွိန္ ဆဲြထားရမွာျဖစ္ပါတယ္။

Staccato and Tenuto
Staccato ဆိုတာကေတာ့ အသံျပတ္ျပတ္ တီးရမယ့္ Note ေတြပါ။ တီးၿပီးတာနဲ႔ ခ်က္ခ်င္း ဘရိတ္ဖမ္းၿပီး အသံရွိန္ကုိ သတ္ၿပီး တီးရမွာျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ကို ေရးတဲ့အခါ Note ေတြရဲ့ ေအာက္တည့္တည့္ ဒါမွမဟုတ္ အေပၚတည့္တည့္မွာ အစက္ (dot) ေလးေတြထည့္ၿပီးေရးထားရပါတယ္။
မ်ဥ္းတို (dash) ေလးေတြနဲ႔ ေရးျပထားရင္ေတာ့ Tenuto လို႔ေခၚပါတယ္။ အဲဒါဆို အဲဒီ Note ရဲ့ တန္ဖိုး (အသံရွိန္) အျပည့္တီးရပါမယ္။ နည္းနည္းလည္း ပိုၿပီး ဖိတီး (stress or emphazie) ရပါတယ္။ Sostenuto လို႔လည္း ေခၚပါတယ္။



ဆက္ပါဦးမယ္ ...
ဖတ္႐ႈခံစားအားေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးအထူးပါခင္ဗ်ာ . . .
ဟယ္ရီ

Read More...

Friday 21 November 2008

Rudiments and Theory of Music (7)

Rhythm

Staff ေပၚမွာ note ေတြ ေရးသားတာကိုသိၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ “Rhythm” အေၾကာင္း အနည္းငယ္ေျပာလုိပါတယ္။ အရင္ပို႔စ္ Rudiments and Theory of Music (6) က သံစဥ္ကေလးကို ျပန္ၾကည့္ပါ။ အဲဒီ သံစဥ္ရဲ့ နရီ (Rhythm) ကို ေရးခ်ရင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေတြ႔ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ (Rhythm ကိုေရးတဲ့ေနရာမွာ Melody မလိုအပ္တဲ့အတြက္ Staff ေရးမျပေတာ့ပါဘူး။ Note ေတြကိုသာ ေရးျပထားပါတယ္။)


ဒါဟာ ဒီသံစဥ္တခု ရဲ့ Rhythmic Pattern ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အေပၚက melody ပါတဲ့ Note နဲ႔ ျပန္ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ပါ။ မည္သည့္ သီခ်င္းကိုမဆို ဒီသေဘာ အတိုင္း Rhythmic Pattern ေရးခ်လိုက္လို႔ရပါတယ္။ ဒီေတာ့ Rhythm ဆုိတာဟာ သီခ်င္း ဆိုဖို႔ Rhythm ဂီတာ တီးေပး ေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ Rhythm Guitar တီးျခင္းမဟုတ္သလုိ ျမန္မာျပည္မွာ အလြယ္တကူ Beat (cha cha, slow, 6/8, country အစရွိသျဖင့္) လို႔ ေခၚေနၾကတဲ့ Rhythm Guitar တီးတဲ့ style ေတြလဲ မဟုတ္ပါဘူး။ Rhythm ဂီတာ ဆုိတာက Accompaniment သာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ Rhythm ဆုိတာဟာ သီခ်င္းတပုဒ္လံုးမွာပါတဲ့ ဘားတိုင္းမွာ ရွိေနတဲ့ Note ေတြရဲ့ Value အစီအစဥ္ကို ေျပာတာျဖစ္ ပါတယ္။ အေရးႀကီးတဲ့အျပင္ အမွတ္မွားေနၾကမွာစိုးလို႔ အေသအခ်ာ မွတ္ထားေစလိုပါတယ္။ ပိုၿပီးရွင္းေအာင္ ေအာက္က ဥပမာ ႏွစ္ခုကိုၾကည့္ပါ။



Piece A နဲ႔ B မွာ ပါတဲ့ Note အလံုးေတြ ဟာ ဘားတုိင္းမွာ အကုန္တူပါတယ္။ C - CD - E - C | D - ED - C -|| ခ်ည္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ရဲ့ Rhythm မတူပါဘူး။ ေအာက္ကပံုကိုၾကည့္ပါ။



ဒီလို Rhythmic pattern မတူတဲ့အတြက္ တီးၾကည့္လိုက္ရင္ အလံုးေတြ တူေသာ္ျငားလည္း မတူကဲြျပားတဲ့ သံစဥ္ကို ရရွိမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေအာက္က ပံုစံ (၂)ခု ကို ဆက္ၾကည့္ပါ။



ဒီပံုစံမွာ ျပထားတဲ့ Piece C နဲ႔ D ကေတာ့ အလံုးေတြ မတူပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ရဲ့ Rhythm က အတူတူပါဘဲ။ ေအာက္က ပံုမွာၾကည့္ပါ။



ဒီမွာေတာ့ အလံုးေတြ မတူေပမယ့္ Rhythm တူတဲ့အတြက္ တီးၾကည့္လိုက္ရင္ နီးစပ္ဆင္တူတဲ့ ခံစားမႈ တခုကို ရရွိပါလိမ့္မယ္။
ဒါေလာက္ဆို Rhythm နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ရွင္းေလာက္ၿပီလို႔ ထင္ပါတယ္။

ဆက္ပါဦးမယ္ ...

ဖတ္႐ႈခံစားအားေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးအထူးပါခင္ဗ်ာ . . .
ဟယ္ရီ


Read More...

Saturday 15 November 2008

ေဆာင္းညအိပ္မက္ျမဴ

ဇာတိမ္ကန္႔လႊာ၊ ျမဴပဝါႏွင့္၊
ကဗ်ာအိပ္မက္၊ ႏွင္းရည္စက္တို႔၊
ေဆာင္းရက္ညမွာ၊ ပိတ္ဆီးကာေသာ္၊
မိွန္ကာဝိုးဝါး၊ မထင္ရွားလည္း၊
ထြင္းသြားထိုးေဖါက္၊ ျမင္ရေလာက္သည့္၊
မေနာက္မၾကည္၊ ပီတပီႏွင့္၊
ဇာျခည္ေနာက္မွာ၊ ေမာင့္ကလ်ာ၏၊
႐ုပ္လႊာေဖ်ာ့ေဖ်ာ့၊ ေၾကာ့ေၾကာ့လ်ရွင္း၊
ျမအဆင္းကို၊ လမင္းကဗ်ာ၊
အိပ္မက္လႊာခက္၊ သလြန္ထက္တြင္၊
ညိဳ႕ညက္ျမင္ခိုက္၊ ေမာလိႈက္သက္ျပင္း၊
ရိႈက္သြင္းကာငင္၊ သံစဥ္ႏြဲ႕ေႏွာင္း၊
တေျပာင္းျပန္ျပန္၊ ေစာင္းညိႇဳ႕သံမွ၊
႐ုန္းျပန္ထေသာ္၊
ေမာလ်မပီ၊ သီကရီသို႔၊
ရာသီေဆာင္းည အိပ္မက္ျမဴ။ ။

ဖတ္႐ႈခံစားအားေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးအထူးပါခင္ဗ်ာ ...
ဟယ္ရီ

Read More...

Saturday 8 November 2008

ေ၀ရႊန္းစႏၵာ

ေ၀ရႊန္းစႏၵာ အစခ်ီ အခ်ီညီအခ်ညီ ပိုဒ္စံု ရတု

ေရးသူ - လက္၀ဲသုႏၵရအမတ္ႀကီး ဦးျမတ္စံ (ဘယနႏၵမိတ္၊ မဟာသီဟသူရ) (၁၀၈၅-၁၁၆၁)

(၁) ေ၀ရႊန္း စႏၵာ။ ခ်မ္းရိပ္သာသို႔၊ မ်က္ႏွာ တူ႐ူ၊ တ-သည္သူလွ်င္၊ ဇဗၺဴ ေအာင္ခန္း၊ ေရႊျပည္နန္းသို႔၊ ေရာက္ပန္းၾကီးအင္၊ ေန မရႊင္ခဲ့၊ လြင္လည္း တဆိုင္၊ ၿမိဳင္လည္း တေထြ၊ ေျမလည္း တထူး၊ ေ၀းေခါင္ၾကဴးသို႔၊ ေရာက္ဖူးမည္ထား၊ ေရႊညာဖ်ားလည္း၊ ေရွးကား မဆြ၊ ၾကားရသည္သာ၊ ဘယ္ရပ္မွာဟု၊ ေၾကာင္းရာ တစိ၊ တပ္မသိခဲ့၊ ကြၽန္းႀကီ႕ခ်က္ခ်ာ၊ တို႔ေနရာႏွင့္၊ ဘာသာကြဲလမ္း၊ ၿမိဳင္ေတာ၀ွမ္း၀ယ္၊ အခ်မ္း မတူ၊ အပူ အမွ်၊ ႀကံဳျပန္ရရွင့္၊ သိဃၤေအာင္ေျမ၊ လယ္ခ်က္ေဗြ၌၊ ေနလည္း တဆန္း၊ နန္းလည္း မျခား၊ မေထြျပားတည့္၊ ကိုးပါး န၀ရတ္၊ ေရႊျပသာဒ္က၊ မ်က္ျမတ္ လွ်ံရည္၊ ထြန္းလွည့္ လည္သည္။ ။ ေနျခည္ထဲတြင္ ပါလိမ့္မည္။

(၂) ေန၀န္းဖန္၀ါ။ ထိန္ စၾကာလည္း၊ အာကာဖိတ္ဆီး၊ ကြၽန္းလံုးညီးမွ်၊ ထိနီးမိုးလယ္၊ ၿဖိဳးၿဖိဳးကယ္၍၊ အံ့ဘြယ္ယွက္သန္း၊ ႐ႈမခန္းတည့္၊ ေရႊနန္းမွန္ဆီ၊ ရွိရာဆီသို႔၊ ေျမႇာက္ခ်ီဦးတင္၊ စက္ရာ၀င္လည္း၊ ၾကည္လင္ရွိခိုး၊ စက္ရာႏိုးလည္း၊ လက္မိုးလွည့္လည္ ေမွ်ာ္မိသည္ရွင့္၊ ေရႊျပည္ေတာ္မွာ၊ ခုခ်ိန္ကာကို၊ သူဇာသာစံ၊ မိတ္နံ မၿပား၊ ဓာတ္တံခါး၏၊ ယြန္းစား ေရွ႕မွာ၊ ေပ်ာ္ဘြယ္ သာရွင့္၊ သီတာ ပတ္ကံုး၊ ၿမစ္ႏွင့္ က်ံဳးလည္း၊ တလံုးတည္းေရ၊ စီးေတြေတြ တည့္၊ မိုးေႏြ မေခါင္၊ လက္ယာ ေျမႇာက္လ်က္၊ နတ္ေဆာင္ယူပို႔၊ ေလ၏သို႔လွ်င္၊ ေရႊၿမိဳ႕ေရႊၿပည္၊ ၀န္းပတ္လည္သည္။ ။ ေရၾကည္ သဲျပင္ သာလိမ့္မည္။

(၃) ေႏြကြၽန္းသန္ခါ။ ခုခ်ိန္ခါကို၊ ေက်ာင္းသာရာမ္ခင္း၊ ေစတီတြင္း၌၊ သီတင္းအလွဴ၊ ေရႊျပည္သူတို႔၊ ဆုယူ စည္းေ၀း၊
ျဖဴျဖဴ ေဖြးလိမ့္၊ စက္ေမွးခိုက္တြင္၊ အိမ္မက္ျမင္သို႔၊ မရႊင္ ႐ူတ၊ လြမ္းလိုက္ လွရွင့္၊ ၫႊန္ျပ က်ိဳးဆက္၊ ဆယ္ေက်ာ္သက္က၊ ၾကင္ဖက္အတူ၊ ေတာင္းဆုယူသည္၊ အိမ္သူ ေခ်ာသြယ္၊ သံုးေယာက္ မယ္ႏွင့္၊ ပင္လယ္ျခားရာ၊ ခရီး ကြာသို႔၊ မွာလည္း မၾကား၊ သြားလည္း မသင့္၊ ျဖစ္သျဖင့္လွ်င္၊ ပူခြင့္ ရွည္ေရး၊ ရွိေခ်ေသး၏၊ ရင္ေသြး ေရႊေတာင္၊ သား ေမာင္ႏွမ၊ ဆင္းသိဂၤတို႔၊ ေမြးဘ ရင္ခြင္၊ ေရႊလက္တင္၍၊ ယူငင္ ပိုက္ျဖား၊ ေဖ်ာ္မည္မ်ားႏွင့္၊ ႏွစ္ပါး မ်က္ျခည္၊ သားႏွင္းရည္သည္။ ။ ေရႊလည္ဆြဲခ်င္ ရွာလိမ့္မည္။

Read More...

Friday 7 November 2008

ႏွင္းဆီဆူး

ႏွင္းဆီဆိုတာ၊ ဆူးရိွပါမွ၊
ဆြတ္လာလက္ၾကမ္း၊ ေနာက္ရြံ႕လွမ္း၏။

ဆူးမရိွလွ်င္၊ ႏွင္းဆီယဥ္ကို၊
လ်င္လ်င္သူငါ၊ ခူးခြင့္သာ၍၊
မၾကာပ်က္ယြင္း၊ အလွကင္းမည္။

ႏွင္းဆီသူခိုး၊ ပန္းမုဆိုးမ်ား၊
ယိုးစြပ္လာၾက၊ ဆုးခြ်န္ျမေၾကာင့္၊
အလွႏွင္းဆီ၊ ယိုယြင္းသည္တဲ့။

မုဆိုးစကား၊ မာယာပ်ားလို၊
လွည့္ဖ်ားတတ္ကုန္၊ လူ႔ဇာတ္ခံုမွာ၊
ဘယ္ပံုဆိုေစ၊ ႏွင္းဆီေမကို၊
ရန္ေထြကင္းပ၊ မသီခေအာင္၊
ေန႔ညမေရွာင္၊ အေမွာင္အလင္း၊
မိုးႏွင္းသည္းသည္း၊ ေနပဲပူပူ၊
သူသိခ်င္သိ၊ မသိခ်င္ေန၊
မေသြမပ်က္၊ ၾကင္နာလက္ႏွင့္၊
ဆိပ္ထက္ျမလူး၊ ႏွင္းဆီဆူးသို႔၊
သက္မွဴးခ်စ္ႏွင္း၊ ရန္ပယ္ရွင္းေအာင္၊
အလ်ဥ္းမေသြ၊ ေစာင့္ေရွာက္ေနဖို႔၊
ကိုယ္ေလဆူးခက္ျဖစ္ပါေစ။

အက်ည္းတန္ေစ၊ ထီးက်န္ပါေစ၊
သူငါဘယ္သို႔၊ အျပစ္ဖို႔ေစ၊
ႏွစ္ၿမိဳ႕မႈကင္း၊ သူပင္ျငင္းေစ၊
ႏွင္းဆီအလွ၊ ဆူးမ်ားကသာ၊
မုခ်ကာကြယ္ေပးၿမဲတည္း။ ။

ဟယ္ရီ

ေရးထားတာေတာ့ တႏွစ္ေလာက္ရွိေနပါၿပီ။ မတင္ရေသးလို႔ တင္လိုက္တာပါ။
ဖတ္ရႈခံစားအားေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးအထူးပါခင္ဗ်ာ

Read More...