ေဗဒါလမ္းကဗ်ာမ်ား၏ ပံုစံ
ေဗဒါလမ္းကဗ်ာမ်ား၏ ပံုစံ
ေဗဒါလမ္းကဗ်ာေတြကို ဖဲြ႕တဲ့ပံုစံက "အခ်ိဳးတဲြ" ကဗ်ာ အမ်ိဳးအစား လို႕ သတ္မွတ္ထားၾကပါတယ္ ...
အခ်ိဳးကဗ်ာဆိုတာ ဂႏၳဝင္ကဗ်ာပံုစံျဖစ္တဲ့ "ေဒြးခ်ိဳး" "ႀတိခ်ိဳး" "ေလးခ်ိဳး" တုိ႕ကို ေခၚပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒီပံုစံေတြက သူ႕ဟာသူ သီးသန္႕ကို ကဗ်ာတပုဒ္အျဖစ္တည္ရွိေနပါတယ္။ ေဒြးခ်ိဳးတပုဒ္ကို ဥပမာ ျပရမယ္ဆိုရင္ ...
ပစ္မခြါ၊
ႏွစ္တရာရွည္ျမင့္ေအာင္ပ၊
တည္ခြင့္ပါဗ်။ ။
ေမတၱာငယ္လိႈင္၊
သစၥာတိုင္ ယိုင္မက်ိဳးပါနဲ႔၊
႐ိုးေျမျပာက်။ ။
အခ်ဳပ္တန္းဆရာေဖရဲ႕ အထက္ပါ ေဒြးခ်ိဳးဟာ သူ႕ခ်ည္းပဲကို ကဗ်ာတပုဒ္ အျဖစ္ သီးသန္႕တည္ရွိေနပါတယ္။ ဒီလိုပါပဲ .. ေလးခ်ိဳးေတြ ကိုၾကည့္မယ္ဆိုရင္လည္း ...
ခေလာက္ေလးရယ္တဲ့ ဒိုးဒိုးေဒါင္။
ပ်ိဳတို႕လူ ယာမလုပ္တယ္၊
ဝါးခုတ္တဲ့ေတာင္။
ႏြားညီေနာင္၊
စည္ေအာင္ပ ေဖေက်ာင္း။
ေမာင္ႏွင့္မယ္ တူယွဥ္တဲြကာမွ၊
ယူငင္ကာ ျခဴဆင္ဆဲြလုိ႔ရယ္၊
လွည္းယာဥ္နဲ႔ေမာင္း။ ။
ဒီ "လွည္းယာဥ္" ဆုိတဲ့ ေလးဆစ္ကေလးကို အားလံုးၾကားဖူးၾကမယ္လို႕ ထင္ပါတယ္ .. သူ႕ဟာသူကို ကဗ်ာတပုဒ္အျဖစ္ သီးသန္႕ရပ္တည္ေနပါတယ္ ... (ေလးဆစ္ ဆိုတာ ေလးခ်ိဳးအတိုေလးကုိ ေျပာတာပါ၊ ေလးခ်ိဳးငယ္ လုိ႕လည္း ေခၚပါတယ္)
ဒါေပမဲ့ ဒီလိုပံုစံေတြကို တဲြစပ္ၿပီး ကဗ်ာရွည္တပုဒ္အျဖစ္ ေခတ္စမ္းကဗ်ာေတြမွာ ဆရာႀကီးေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာႀကီးမင္းသုဝဏ္ စတဲ့ ကဗ်ာကဝိမ်ားက ေရးသားခဲ့ၾကပါတယ္ ... "ေဗဒါလမ္း" ေတြဟာ ဒီအမ်ိဳးအစားထဲကပါ။ တခုသတိျပဳဖို႕ကေတာ့ အခ်ိဳးတဲြကဗ်ာေတြမွာ အခ်ိဳး ၂-မ်ိဳး၊ ၃-မ်ိဳးကို တဲြစပ္ေရးသားေပမဲ့ အေၾကာင္းအရာအားျဖင့္ကေတာ့ တခုတည္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါကေတာ့ ေဗဒါလမ္းရဲ႕ ဖဲြ႕စည္းပံုကို တင္ျပျခင္း ျဖစ္ပါတယ္ ... ဥပမာ အေနနဲ႕ ေဗဒါလမ္း (၁၃) ဆိုင္ခင္းလ်က္ပဲ ကို ျပပါမယ္ .. ေဒြးခ်ိဳး ၄-ပုဒ္ နဲ႕ ေလးဆစ္ (ေလးခ်ိဳး) ၁-ပုဒ္ကို တဲြစပ္ၿပီး ကဗ်ာတပုဒ္အျဖစ္ ေရးဖဲြ႕ထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္ ... အခ်ိဳးကဗ်ာတိုင္းရဲ႕ ပဓာနကာရန္ေတြကို လက္သည္းကြင္း ( )၊ ေထာင့္ကြင္း [ ] ေတြနဲ႕ ျပထားပါတယ္။ ေဒြးခ်ိဳးေတြရဲ႕ အခ် (အဆံုးသတ္ကာရန္) ကို တြန္႕ကြင္း { } နဲ႕ျပထားပါတယ္။ ေလးခ်ိဳး ရဲ႕ ကာရန္ျပန္ ကိုလည္း တြန္႕ကြင္း { } နဲ႕ပဲ ျပထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ဆံုးအုပ္ပိုဒ္ရဲ႕ အခ်ကို ေထာင့္ကြင္း [ ] နဲ႕ ျပန္ျပလိုက္ပါတယ္။ ေလးခ်ိဳးမွာ ကာရန္ျပန္ ဟာ သိပ္အေရးႀကီးပါတယ္။ အမ်ားစု သတိမမူမိဘဲ အဲဒီေနရာမွာ ကာရန္လြတ္သြားေလ့ရွိပါတယ္။ အဲဒါဆိုရင္ အခ်ိဳး ပ်က္ေတာ့တာပါပဲ။
ေဒြးခ်ိဳး (၁)
အညာ(ေလွ)။
အညာ(ေျမ)ကုန္[ေရာင္း]ဖို႕၊ ဒီ[ေခ်ာင္း]မွာ{နား}။
ထန္းလ်က္(ခဲ)ရယ္နဲ႕
(ပဲ)မ်ဳိးစံုႀကဳံေလ[ခိုက္]၊ ဝယ္[လိုက္]ပါ{လား} ... တ့ဲ။
ေဒြးခ်ိဳး (၂)
တံငါ(ေလွ)။
တံငါ(ေျမ)ကုန္[ေရာင္း]ဖို႕၊ ဒီ[ေခ်ာင္း]မွာ{နား}။
ပုစြန္(က်ား)ရယ္နဲ႕
(ငါး)မ်ဳိးစံုၾကံဳေလ[ခိုက္]၊ ဝယ္[လိုက္]ပါ{လား} ... တ့ဲ။
ေဒြးခ်ိဳး (၃)
ကမ္းစပ္မွာ (ေျမႇာင္)။
အိုး(ေဖာင္) ကုန္[ေရာင္း]ဖို႕၊ ဒီ[ေခ်ာင္း]မွာ{နား}။
ရာဝင္(အိုး)ရယ္န႔ဲ
(အိုး)မ်ဳိးစံုႀကဳံေလ[ခိုက္]၊ ဝယ္[လိုက္]ပါ{လား} ... တ့ဲ။
ေဒြးခ်ိဳး (၄)
ကမ္းစပ္မွာ(ေျမႇာင္)။
ဝါး(ေဖာင္) ကုန္[ေရာင္း]ဖို႕၊ ဒီ[ေခ်ာင္း]မွာ{နား}။
ခယင္(ဝါး)ရယ္နဲ႕
(ဝါး)မ်ဳိးစံု ႀကဳံေလ[ခိုက္]၊ ဝယ္[လိုက္]ပါ{လား} ... တ့ဲ။
ေလးခ်ိဳး (ေလးဆစ္) (၅)
ဒီလမ္းက ပန္းေဗ{ဒါ}။
ဆန္ေရစုန္(ေရ)နဲ႕
ထံုေပ(ေပ)သူမ[နား]၊ [သြား]ရခါ{ခါ}။
ပါပါစ ေရာင္းစ{ရာ}၊ {ပါ}ရွာဘု သူတို႕[နဲ]။
အျပာမွာ အဝါ(ကြက္)ကယ္နဲ႕
အ(တက္)မွာသူရႊင္[ျပ]ေပမ့ဲ၊
[က်]လည္းေလ သူမ(ျငင္း)ရွာဘု
ဒီေခ်ာင္းေရ ေကာက္က(စင္း)မွာ
ဆိုင္(ခင္း)လ်က္[ပဲ]။ ။
ဒါေလာက္ဆိုရင္ ေဗဒါလမ္းရဲ႕ ဖဲြ႕စည္းပံုကို ျမင္သာေလာက္ၿပီ လို႕ ထင္ပါတယ္ ... က်န္တဲ့ ေဗဒါလမ္း ကဗ်ာအားလံုးဟာ လည္း ဒီလိုပဲ အခ်ိဳးတဲြပံုစံနဲ႕ ေရးသားဖဲြ႕ဆိုထားတာျဖစ္ပါတယ္ ...
ဖတ္႐ႈခံစားေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးအထူးပါ ...
ဟယ္ရီ
3 comments:
အလြတ္ကဗ်ာေတြ ေရးေနေပမယ့္ အဲလို အေသးစိတ္ေတာ့ ေသေသခ်ာခ်ာ မေရးနိဳင္တာ အမွန္ပဲအကို....... ဗဟုသုတေတြနဲ႕အတူ
ကဗ်ာေလးအား ခံစားအားေပးလွ်က္ပါလို႕..
ေက်းဇူး အိန္ဂ်ယ္ေရ ... ကဗ်ာဆုိတာကေတာ့ ရင္ထဲက ခံစားခ်က္ေတြရဲ႕ ထြက္ေပါက္ပါပဲကြယ္ ... ဘယ္လိုပဲ ေရးေရးေပါ့ ... တခုရွိတာက ဂႏၳဝင္ျမန္မာကဗ်ာပံုစံေတြနဲ႕ ေရးမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ေရးထံုးသတ္မွတ္ခ်က္ ရွိၿပီးသားမုိ႕ သူ႕ေရးထံုးအတုိင္း လုိက္နာႏုိင္ရင္ ေကာင္းတာေပါ့ေနာ္
ဟုတ္ကဲ႕ပါအကို...ေက်းဇူးပါလို႕...
Post a Comment