ျမန္မာကဗ်ာဆိုတာ ဂ်ိဳ(ခ်ိဳ)နဲ႔လား (၁၃)
ေလးခ်ိဳး
ေလးခ်ိဳးအေၾကာင္းကေတာ့ နည္းနည္းမ်ားလို႔ ရွည္ရွည္ေရးရပါလိမ့္မယ္။ သည္းခံၿပီး ဖတ္ၾကဖို႔ ေတာင္းပန္ပါတယ္။
(၁) ေထာင့္တုိင္းစပ္ရွည္။
(၂) ျမစ္ခေပါင္း၊
ေပါင္းေလာင္းလက္ယာေကြ႕၊
နန္းေျမ႕စံတည္။
(၃) ပုပ္ပဲကဝိုက္လည္၊
ေျမာက္ဆီက ဆြာဖံုး။
(၄) ၾကက္ညႊန္းေနာင္ညီတုိ႕၊
တရထည္ ျမရည္ဆို႕၊
လြမ္းဘုိ႕မဆံုး။ ။
ဒီေလးဆစ္တုိကေလးကို သကၠရာဇ္ ၉၀၀-ေက်ာ္မွာ မင္းျဖစ္တဲ့ ရတုဘုရင္ နတ္သွ်င္ေနာင္-ဆုိ ေလးဆစ္လို႕ ပုဂံဝန္ေထာက္မင္း ဦးတင္က ကဗ်ာဗႏၶသာရက်မ္း ၅၀၅-မွာ မွတ္တမ္းတင္ထားခဲ့ပါတယ္။ ဒီမွတ္တမ္းအရဆုိရင္ နတ္သွ်င္ေနာင္ဟာ ရတုေတြကို သာမက ေလးဆစ္ခ်ိဳးကဗ်ာကိုပါ မ်ိဳးေစ့ခ်ေပးသြားခဲ့တယ္လို႕ ဆုိရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေတာင္ငူဘုရင္ နတ္သွ်င္ေနာင္ရဲ႕ ျမန္မာ ကဗ်ာအေပၚ ျပဳခဲ့တဲ့ေက်းဇူးဟာ အလြန္ပဲ ႀကီးမားလွတယ္လို႕ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးကိုေရးရင္ေတာ့ ႀတိခ်ိဳးအေပၚမွာ တစ္ခ်ိဳးထည့္ (ဒါမွမဟုတ္) ေဒြးခ်ိဳးအေပၚမွာ ႏွစ္ခ်ိဳးထပ္ထည့္လိုက္ရင္ ေလးခ်ိဳး ျဖစ္သြားပါတယ္။ ေလးခ်ိဳးမွာေတာ့ အပိုဒ္ႀကီး ေလးပိုဒ္ (အခ်ိဳး ေလးခ်ိဳး) ရွိပါတယ္။ အခံခ်ိဳးႏွစ္ခ်ိဳးနဲ႔ အအုပ္ခ်ိဳး ႏွစ္ခ်ိဳးပါ။ ပထမ ၂ခ်ိဳးက အခံခ်ိဳးေတြျဖစ္ၿပီး၊ ေနာက္ဆံုး (၂)ခ်ိဳးက အအုပ္ခ်ိဳးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးေရးနည္း ပံုမွန္ ဥပေဒသ အႏွစ္ခ်ဳပ္ (Summary of General Rules) ကေတာ့ ...
၁။ အခံ ခ်ိဳး (၂)ခ်ိဳး၊ အအုပ္ခ်ိဳး (၂) ခ်ိဳး ဆိုၿပီး အခ်ိဳး ေလးခ်ိဳး (အပိုဒ္ႀကီးေလးပိုဒ္) ထားရပါမယ္။
၂။ ပထမအခ်ိဳး အခံပိုဒ္
လဟုသံ ခ်ီၿပီး ဂ႐ုသံ ခ်ပါ။
အနည္းဆံုး အပိုဒ္ တပိုဒ္နဲ႔ေရးလို႔ရပါတယ္။
တပိုဒ္မွာ အကၡရာ အနည္းဆံုးေလးလံုး ထားပါတယ္။ ေျခာက္လံုးအထိထားလို႔ရပါတယ္။
၃။ ဒုတိယအခ်ိဳး အခံပိုဒ္
လဟုသံ ခ်ီၿပီး ဂ႐ုသံ ခ်ပါ။
အနည္းဆံုး အပိုဒ္ ႏွစ္ပိုဒ္ထားပါ။
တပိုဒ္မွာ အကၡရာ အနည္းဆံုး ေလးလံုးကေန (၇)လံုးအထိထားလို႔ရပါတယ္။
ပထမအခ်ိဳး ရဲ့ အခ် (အဆံုးသတ္ စာလံုး) နဲ႔ ကာရန္တူ ခ်ရပါမယ္။
၄။ တတိယအခ်ိဳး အအုပ္ပိုဒ္ (အတက္ခ်ိဳး လို႔လဲေခၚပါတယ္)
ဂ႐ုသံ၊ လဟုသံ ႀကိဳက္ရာခ်ီၿပီး လဟုသံ ခ်ပါ။
အနည္းဆံုး အပိုဒ္ ႏွစ္ပိုဒ္ထားပါ။
တပိုဒ္မွာ အကၡရာ အနည္းဆံုး ေလးလံုးကေန (၇) လံုးအထိထားလို႔ရပါတယ္။
အခ်ပိုဒ္ (အဆံုးသတ္အပိုဒ္) မတိုင္ခင္အပိုဒ္ ရဲ့ ေနာက္တဝက္က ကာရန္ကို ပထမ နဲ႔ ဒုတိယအခ်ိဳး ရဲ့ အခ် (အဆံုးသတ္ စာလံုး) နဲ႔ ကာရန္တူ စပ္ပါ။ (ကာရန္ျပန္လို႔ေခၚပါတယ္)။
၅။ စတုတၳအခ်ိဳး အအုပ္ပုိဒ္
ဂ႐ုသံ၊ လဟုသံ ႀကိဳက္ရာခ်ီၿပီး လဟုသံ ခ်ပါ။
အနည္းဆံုး အပိုဒ္ ႏွစ္ပိုဒ္ထားပါ။
တပိုဒ္မွာ အကၡရာ အနည္းဆံုး ေလးလံုးကေန (၇) လံုးအထိထားလို႔ရပါတယ္။
တတိယအခ်ိဳး ရဲ့ အခ် (အဆံုးသတ္ စာလံုး) နဲ႔ ကာရန္တူ ခ်ရပါမယ္။
၆။ ဝမ္းတြင္းပိုဒ္ (အတြင္းက အပိုဒ္ငယ္) ေတြကိုေတာ့ ဂ႐ု၊ လဟု တလွည့္စီ ကာရန္ယူရပါမယ္။
၇။ အပိုဒ္ငယ္ေတြအတြင္း ကာရန္ (ဝမ္းတြင္းကာရန္) စပ္ပံုကေတာ့ ေဒြးခ်ိဳး၊ ႀတိခ်ိဳးတို႔နဲ႔ အတူတူပါဘဲ။ တဝက္စီခဲြၿပီး ပထမတဝက္ဟာ သူ႔ေရွ႕အပိုဒ္ရဲ့ ဒုတိယတဝက္နဲ႔ ကာရန္တူရပါမယ္။ ဒုတိယတဝက္ က ေနာက္လာမယ့္ အပိုဒ္ရဲ့ ပထမ တဝက္နဲ႔ ကာရန္တူ စပ္ပါတယ္။
၈။ အခ်ိဳးတစ္ခ်ိဳးရဲ့ အဆံုး နဲ႔ ေနာက္အခ်ိဳးရဲ့အစပိုဒ္ဟာ ကာရန္ညီဖို႔ မလိုပါ။
ပံုစံကေတာ့
- - - - - + ၊(လဟု) (ေျခာက္လံုးနဲ႔ျပထားပါတယ္)
- - + - - ×၊
- - ×- - *။ (ဂ႐ု) (ေျခာက္လံုး ခ်ေလ့ရွိပါတယ္) (ႏွစ္ပိုဒ္ပဲထားလည္းရပါတယ္)
- - #၊ (လဟု)
- #- - - ? ၊
- - ? - - $
$ - - *။ (ဂ႐ု) (ပထမအခ်ိဳးရဲ့ အခ် * နဲ႔ ကာရန္တူ ခ်ရပါမယ္)
- - - - - + ၊ (လဟု) (ေျခာက္လံုးနဲ႔ျပထားပါတယ္)
- - + - - * ၊ (* ျပထားတာက အေပၚႏွစ္ခ်ိဳးရဲ့ အဆံုးကာရန္ကို ျပန္ယူထားတဲ့ ကာရန္ျပန္ေနရာပါ)
- - * - - "@"။ (လဟု) (ေျခာက္လံုး ခ်ေလ့ရိွါတယ္) (ႏွစ္ပိုဒ္ပဲထားလည္းရပါတယ္) (* ေနရာအားလံုး ကာရန္တူရပါမယ္)
- - + ၊ (ဂ႐ု)
- - + - - % ၊
- %- "@"။ (လဟု) (ေလးလံုး ခ်ေလ့ရွိပါတယ္။ ေျခာက္လံုးခ်လဲရပါတယ္။ တတိယအခ်ိဳးရဲ့ အခ်နဲ႔ ကာရန္တူခ်ရပါမယ္)
နမူနာ ေလးခ်ိဳးေတြကို ေရးျပထားပါတယ္။ ေလ့လာၾကည့္ပါ။
"နယုန္လဘဲြ႔ ေလးခ်ိဳး"
၁။ ျမတ္ေလးျဖဴ စံပယ္သင္းျပန္ေတာ့၊ (သင္း - လဟုခ်ီ)
နတ္ေသြးတူ ႐ြယ္ယမင္းေတြက၊ (တြန္႔ပုဒ္)
သြယ္သြယ္ညႇင္း ကံုးကာ "ဆင္"။ ။ (ဆင္ - ဂ႐ုခ်)
၂။ စာျပန္ပဲြကိုလ၊ (ပဲြ - လဟုခ်ီ)
ဟန္ႏႊဲကာ တူႏွစ္ ေဖာ္ႏွင့္၊
အလွဴ ေတာ္ ေကာင္းမႈပြား ေအာင္ကြယ္၊
သြားၾကေပ်ာ္"႐ႊင္"။ ။ (႐ႊင္ - ဂ႐ုခ်၊ "ဆင္" ႏွင့္ ကာရန္တူ)
၃။ ေႏြနယုန္ ေမထုန္လဟာမို႔၊ (လ - လဟုခ်ီ)
ေျမဝသုန္ ေလဟုန္ခ ျပန္ေတာ့၊ (တြန္႔ပိုဒ္၊ နေဘထပ္)
ေ႐ႊမႈန္ထပါလို႔ ညိဳလြင္ "လြင္"၊ (လြင္ - ကာရန္ျပန္၊ "ဆင္၊ ႐ႊင္" တုိ႔ႏွင့္ ကာရန္တူ၊ တက္ပိုဒ္)
ဟိုတစ္ "ခြင္"မွာျဖင့္ အံု႔ကာ"မိႈင္း"။ ။ (မိႈင္း - လဟုခ်)
၄။ စည္ပုစြန္၊ (စြန္ - ဂ႐ုခ်ီ)
႐ိုက္ခ်ဳန္းေရာင္ျခည္ဝွန္၍၊
တသြန္သြန္ ဟန္ကုန္ႏဲႊပါလို႔၊
အမၺဳန္ မာန္ဟုန္ႏွင့္ သဲလွတယ္ကြယ္၊
႐ႊဲၾကလူ "တိုင္း"။ ။ (တိုင္း - လဟုခ်၊ "မိႈင္း" ႏွင့္ ကာရန္တူ)
ေနာက္ထပ္ တပုဒ္ကို ထပ္ၾကည့္ပါ ...
၁။ ေရွမေဝးၿပီဘု၊ (ေဝး - လဟုခ်ီ)
ေသေဘးရယ္တဲ့ နီးခဲ့"ၿပီ"။ (ၿပီ - ဂ႐ုခ်)
၂။ ကိေလသာ ေညႇာ္အ ေငြ႔ေတြနဲ႔၊ (ေငြ႔ - လဟုခ်ီ)
ေမာ္၍သာ ေနမိမွားလွ်င္ၿဖင့္၊
လားလိမ့္ေအာက္ "ဆီ"။ (ဆီ - ဂ႐ုခ်၊ "ၿပီ" ႏွင့္ ကာရန္တူ)
၃။ သခၤါေရ ႐ုပ္နာမ္စုကိုတဲ့၊ (စု - လဟုခ်ီ)
ထင္တာေတြ ဟုတ္မွန္ဘုရယ္လို႔၊ (တြန္႔ပိုဒ္၊ နေဘထပ္)
တင္႐ႈလို႔ တရား "မွီ"၊ (မီွ - ကာရန္ျပန္၊ "ၿပီ၊ ဆီ" တုိ႔ႏွင့္ ကာရန္တူ၊ တက္ပိုဒ္)
သာ"ကီ" တို႔ က်င့္ "ၿမဲ"။ (ၿမဲ - လဟုခ်)
၄။ တိမ္းမေစာင္းပါမွ၊ (ေစာင္း - လဟုခ်ီ)
ကိန္းေအာင္းရာ တကယ္မွန္တဲ့၊
ျပည္နိဗၺာန္ ေ႐ႊေအာင္နန္းကို၊
ျမန္းရ မ"လဲြ"။ ။ (လဲြ - လဟုခ်၊ "ၿမဲ" ႏွင့္ ကာရန္တူ)
(မဟာဒြါရနိကာယ စတုတၳသာသနာပိုင္ ဟသၤာတၿမိဳ႔ လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး)
ဝိဘာဂ အစိတ္အပိုင္း (၈)မ်ိဳးနဲ႔အေသးစိတ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ...
(၁) အမည္အားျဖင့္
ေလးခ်ိဳး = အခ်ိဳးအပိုင္းေလးခုျဖင့္ စီကံုးထားေသာ ကဗ်ာ
ေလးခ်ိဳးကို ေလးေၾကာ့၊ ေလးဆစ္၊ ေလးဆစ္ခ်ိဳး လို႔ေခၚသလို ေဒြးခ်ိဳး၊ ႀတိခ်ိဳးတို႔လိုပဲ ပါဠိေဝါဟာရ စြက္ၿပီး စတုခ်ိဳး လုိ႔လည္း ေခၚၾကပါတယ္။ တျခားကဗ်ာေတြနဲ႔ မေရာဘဲ သီးျခားေရးရင္၊ ဒါမွမဟုတ္ တျခား ကဗ်ာရဲ့ ေနာက္ဆံုးမွာေရးရင္ ေလးဆစ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီလို ေနာက္ဆံုးမွာေရးတဲ့ ေလးဆစ္ကို သံေထာက္ လို႔လည္းေခၚပါတယ္။ အဆံုးမွာလည္းမဟုတ္၊ သီးျခား ေရးထားတာလည္းမဟုတ္ဘဲ တျခားစာေတြမွာ ေရာေႏွာၿပီး ေရးတဲ့ေလးဆစ္ကိုေတာ့ သျဖန္ လို႔ေခၚတယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ ကာလေဒသအလိုက္ ခြန္းေထာက္ လို႔လည္း ေခၚတယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ သျဖန္နဲ႔ ခြန္းေထာက္အေၾကာင္းကေတာ့ ေဒြးခ်ိဳးမွာ ျပန္ၾကည့္ပါ။
(၂) အမ်ိဳးအျပားအားျဖင့္
အမ်ိဳးအစား အေနနဲ႔ ေလးခ်ိဳးငယ္၊ ေလးခ်ိဳးလတ္၊ ေလးခ်ိဳးႀကီး ဆိုၿပီး ကဲြျပားပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးငယ္ - ေလးဆစ္သျဖန္၊ ေလးဆစ္ကြန္းေထာက္၊ ေလးဆစ္ကြန္းေထာက္သျဖန္ ရယ္လို႔လည္း ေခၚၾကပါတယ္။ စာလံုးနည္းနည္း၊ စာသားတိုတို၊ အပိုဒ္နည္းနည္း ပဲေရးတာပါ။ ဒါကိုလည္း ေလးဆစ္လို႔ ေခၚပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးလတ္ - ေလးခ်ိဳး လို႔ဘဲ သာမာန္ေခၚၾကပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးႀကီး - ကာလေပၚေလးခ်ိဳးႀကီး နဲ႔ ေရွး႐ိုးေလးခ်ိဳးႀကီး ဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ိဳး ရွိပါတယ္။ တစ္ခါ ကာလေပၚေလးခ်ိဳးႀကီးမွာ စာေထာင့္ေလးခ်ိဳးႀကီး နဲ႔ စာေျဖာင့္ေလးခ်ိဳးႀကီး ဆိုၿပီး ထပ္ခဲြထားပါတယ္။ အရမ္းအပိုဒ္ေရမ်ားၿပီးစာလံုးလည္းမ်ားရင္ မဟာေလးခ်ိဳးႀကီး လို႔ေခၚပါတယ္။ သံခ်ိဳ ဟာလည္း ေရွး႐ိုးေလးခ်ိဳးႀကီး ထဲမွာပဲ အက်ံဳးဝင္ပါတယ္။
(၃) အခ်ိဳးအားျဖင့္
ေလးခ်ိဳးတပုဒ္မွာ အခံႏွစ္ခ်ိဳး၊ အအုပ္ႏွစ္ခ်ိဳး စုစုေပါင္း ေလးခ်ိဳးရွိပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ အပိုဒ္ႀကီး ေလးပိုဒ္ ရွိပါတယ္။ အဲဒီအပိုဒ္ႀကီးေတြဆံုးတိုင္း ပုဒ္မ (။) ခ်ထားရပါတယ္။
(၄) အပိုဒ္ေရအားျဖင့္
ေလးဆစ္ (ေလးခ်ိဳးငယ္မွာ) အမ်ားအားျဖင့္ အပိုဒ္ငယ္ ႏွစ္ပိုဒ္ပဲ ထားေလ့ရွိပါတယ္။ သံုးေလးပိုဒ္လည္း ေရးလို႔ ရပါတယ္။ အဲဒီထက္ပိုသြားရင္ေတာ့ ေလးခ်ိဳးလတ္ ျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးလတ္ မွာေတာ့ ပထမအခ်ိဳးမွာ ေလးပိုဒ္ထက္ မနည္းသင့္ပါဘူး။ က်န္တဲ့အခ်ိဳးေတြမွာေတာ့ အနည္းဆံုး (၃)ပိုဒ္ ကေန (၇)ပိုဒ္ေလာက္အထိ ထားၾကပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးႀကီး ေတြမွာေတာ့ မ ပိုဒ္ (ပထမနဲ႔ တတိယအခ်ိဳး) ေတြမွာ အနည္းဆံုး (၃)ပိုဒ္ ကေန (၇)ပိုဒ္ေလာက္ အထိ ထားၾက ပါတယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ (၄)ပိုဒ္၊ (၅)ပိုဒ္ ေလာက္ ထားၾကတာမ်ားပါတယ္။ စံု ပိုဒ္ (ဒုတိယ နဲ႔ စတုတၴအခ်ိဳး) ေတြမွာ အနည္းဆံုး (၇)ပိုဒ္ ကေန အကန္႔အသတ္မရွိ ပိုလို႔ရပါတယ္။ ဒီေနရာမွာလည္း စတုတၴအခ်ိဳးမွာ အပိုဒ္ေရ အမ်ားဆံုး ထားတယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။
(၅) အကၡရာ လံုးေရအားျဖင့္
ေလးခ်ိဳးငယ္ ေတြကေတာ့ ေဒြးခ်ိဳးမွာ ထားတဲ့အတိုင္းပါဘဲ။
ေလးခ်ိဳးလတ္ေတြမွာ -
ပထမနဲ႔ တတိယ အခ်ိဳးေတြရဲ့ အပိုဒ္တိုင္းမွာ (၆)လံုးထားပါတယ္။
ဒုတိယ အခ်ိဳး အစမွာ (၃) လံုး သို႔မဟုတ္ (၆)လံုး ထားပါတယ္။ အလယ္ပိုဒ္ေတြမွာ (၆)လံုး ခ်ည္းပဲ ပံုေသထားေလ့ရွိၿပီး အဆံုးသတ္ (အခ်ပိုဒ္)မွာ (၄) လံုးထားပါတယ္။
စတုတၴအခ်ိဳး အစမွာ (၃) လံုး သို႔မဟုတ္ (၄)လံုး ထားပါတယ္။ အလယ္ပိုဒ္ေတြမွာ (၆)လံုး ခ်ည္းပဲ ပံုေသထားေလ့ရွိၿပီး အဆံုးသတ္ (အခ်ပိုဒ္)မွာ (၄) လံုးထားပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးႀကီးေတြမွာ -
အခ်ိဳးတိုင္းရဲ့အစပိုဒ္ နဲ႔ အဆံုးပိုဒ္ေတြက ေလးခ်ိဳးလတ္ အတိုင္းပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဝမ္းတြင္းပိုဒ္ေတြမွာ (၆)လံုးကေန အမ်ားဆံုး (၁၆) လံုးေလာက္အထိ ထားႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီထက္ပိုရင္ေတာ့ ႐ြတ္ဆိုလို႔ မေကာင္းသလို စည္းဝါးလည္း မကိုက္ေတာ့ဘူးလို႔ ဆုိထားပါတယ္။
(၆) အစပ္ကာရန္အားျဖင့္
အတက္ခ်ိဳး (တတိယအခ်ိဳး) ရဲ့ ဒုတိယေနာက္ဆံုးအပိုဒ္ (second last paragraph) ရဲ့ ေနာက္ထက္ဝက္ကာရန္၊ အဆံုးသတ္ပိုဒ္ရဲ့ အဆံုးကာရန္၊ အခံခ်ိဳးႏွစ္ခ်ိဳးရဲ့ အဆံုးကာရန္ႏွစ္ခု၊ ဒီ ကာရန္ေလးခ်က္ ညီရပါမယ္။ ပံုစံမွာ "*" ျပထားတဲ့ ေနရာေတြပါ။ "ကာရန္ျပန္" လို႔ေခၚတဲ့ေနရာပါ။ အေရးႀကီးပါတယ္။ အဲဒီ ကာရန္လြတ္သြားရင္ ေလးခ်ိဳးပ်က္ပါတယ္။
အခံခ်ိဳး ႏွစ္ခ်ိဳး အခ်င္းခ်င္း၊ အအုပ္ခ်ိဳး ႏွစ္ခ်ိဳးအခ်င္းခ်င္း ရဲ့ အဆံုးကာရန္ တူရပါမယ္။
က်န္တဲ့ ကာရန္ေတြ၊ တြန္႔ပိုဒ္ထည့္ပံုေတြကေတာ့ ေဒြးခ်ိဳးအတိုင္းပါဘဲ။
ဒီကာရန္စပ္ပံုဟာ ေလးခ်ိဳးအမ်ိဳးအစား အားလံုးအတြက္အက်ံဳးဝင္ပါတယ္။
(၇) ဂ႐ု၊ လဟု အားျဖင့္
အစပိုင္း ဥပေဒအႏွစ္ခ်ဳပ္မွာ ေရးထားတဲ့အတိုင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ ေလးခ်ိဳးအမ်ိဳးအစား အားလံုးအတြက္ပါ။
(၈) အျပစ္ေဒါသအားျဖင့္
ဝဂ္နင္း နဲ႔ ခြါေထာက္ အျပစ္ေတြက ကင္းလြတ္ရပါမယ္။
စည္းကမ္းေတြကိုသိၿပီးၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ အခု ေလးခ်ိဳး အမ်ိဳးအစားအမ်ိဳးမ်ိဳးကို စၾကည့္ပါမယ္။ ေလးခ်ိဳးငယ္ေတြကို စၾကည့္ၾကရေအာင္ ...
ေလးခ်ိဳးငယ္
နမူနာအေနနဲ႔ ေအာက္က ေလးခ်ိဳးေရးနည္း ဥပေဒသေလးဆစ္ကို ၾကည့္ပါ။
ေလးခ်ိဳး၊
ေရးပ်ိဳးလို႔ ျပမည္။
ခ်ိဳးေလးလီ စပ္ကာပ်ိဳး၊
ေလးခ်ိဳးေခၚသည္။
ေရွ႕နည္းမွီ၊
တူၿပီပ စပ္ထံုး။
ေလးခ်ိဳးငယ္ ေရးကာျခစ္၊
ေလးဆစ္မွတ္အံုး။
ဒါကို အေသးစိတ္ၾကည့္ရင္ ...
အေရာင္တူ နဲ႔ ျပထားတဲ့ ေနရာေတြ ကို ကာရန္တူ စပ္ရပါမယ္။
နမူနာ ေလးခ်ိဳးကေလးေတြကို ထပ္ေရးျပထားပါတယ္။ ေလ့လာၾကည့္ပါ။
ေမာင္မယ္စံု ေလးဆစ္
ခေလာက္ကေလးရယ္တဲ့ ဒိုးဒိုးေဒါင္။
ပ်ိဳတို႔လူ ယာမလုပ္တယ္၊
ဝါးခုတ္တဲ့ေတာင္။
ႏြားညီေနာင္၊
စည္ေအာင္ပ ေဖေက်ာင္း။
ေမာင္ႏွင့္မယ္ တူယွဥ္တဲြကာမွ၊
ယူငင္ကာ ျခဴဆင္ဆဲြလုိ႔ရယ္၊
လွည္းယာဥ္နဲ႔ေမာင္း။ ။
ဘုရားငါးဆူ ပေဟဠိ ေလးဆစ္
စပယ္တဲ့ေလး႐ံု။
မေလးကြယ္ မပန္ခုိက္၊
ပန္းျပတ္ခိုက္ ႀကံဳ။
အပြင့္ရယ္ ကုန္၊
တငံုက်န္ပါေသး။
ပန္ခ်င္သူ ညိဳႏဲြ႔ေႏွာင္းရယ္၊
ေခါင္းၿဖီးခဲ့ေလး။ ။
ဓမၼနီတိ ေလးခ်ိဳး
ေမထုန္မွီ အိပ္စားလို႔၊
ေယာက်္ားတဲ့ ႏြားမွာ။
ျပည့္အစံု ကံုလံုရွိပါ၏၊
သိပညာ တတ္တပါး၊
ႏြားထက္ပိုတာ။
တတ္ပညာ၊
ခ်ိဳ႕ရွာေခ်က။
လူမိုက္ေခါင္ ထုိေယာက်္ားကို၊
ႏြားဟုဆိုရ။ ။
(ေလးခ်ိဳးဆုိတာ ပင္မအမ်ိဳးအစားအေနနဲ႔ပါ။ အပိုဒ္ေရနည္းတဲ့အတြက္ ေလးဆစ္လို႔ပဲ သတ္မွတ္ရပါမယ္။)
ဖိုးသူေတာ္ဦးမင္း ေရး - တန္ခူးလဖဲြ႔ ေလးဆစ္
ေဟာင္း႐ြက္ညႇာ ခါလွစ္လို႔၊
တာသစ္ကယ္တဲ့ နံ႔ႀကိဳင္။
သုတ္ျဖဴးေလေဆာ္က၊
ပန္းကံ့ေကာ္ ဝတ္မႈန္က်င္းတယ္၊
သင္းပ်ံ႕လို႔လိႈင္။
ၾကယ္ႏွစ္ၿပိဳင္၊
သြယ္ဆုိင္ပဝင္း။
စိၾတငယ္ႏွင့္၊
ေငြလေသာ္တာတို႔၊
ယုဂန္ခ်ာ ေတာင္ေတာ္စြန္းက၊
ထြန္းထိန္လို႔လင္း။ ။
ေလးခ်ိဳးငယ္ ၿပီးေတာ့ ေလးခ်ိဳးလတ္ေတြကို ေနာက္ပို႔စ္မွာ ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမယ္ ...
ဖတ္ရႈခံစားအားေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးအထူးပါခင္ဗ်ာ ...
ဟယ္ရီ
ေလးခ်ိဳးအေၾကာင္းကေတာ့ နည္းနည္းမ်ားလို႔ ရွည္ရွည္ေရးရပါလိမ့္မယ္။ သည္းခံၿပီး ဖတ္ၾကဖို႔ ေတာင္းပန္ပါတယ္။
(၁) ေထာင့္တုိင္းစပ္ရွည္။
(၂) ျမစ္ခေပါင္း၊
ေပါင္းေလာင္းလက္ယာေကြ႕၊
နန္းေျမ႕စံတည္။
(၃) ပုပ္ပဲကဝိုက္လည္၊
ေျမာက္ဆီက ဆြာဖံုး။
(၄) ၾကက္ညႊန္းေနာင္ညီတုိ႕၊
တရထည္ ျမရည္ဆို႕၊
လြမ္းဘုိ႕မဆံုး။ ။
ဒီေလးဆစ္တုိကေလးကို သကၠရာဇ္ ၉၀၀-ေက်ာ္မွာ မင္းျဖစ္တဲ့ ရတုဘုရင္ နတ္သွ်င္ေနာင္-ဆုိ ေလးဆစ္လို႕ ပုဂံဝန္ေထာက္မင္း ဦးတင္က ကဗ်ာဗႏၶသာရက်မ္း ၅၀၅-မွာ မွတ္တမ္းတင္ထားခဲ့ပါတယ္။ ဒီမွတ္တမ္းအရဆုိရင္ နတ္သွ်င္ေနာင္ဟာ ရတုေတြကို သာမက ေလးဆစ္ခ်ိဳးကဗ်ာကိုပါ မ်ိဳးေစ့ခ်ေပးသြားခဲ့တယ္လို႕ ဆုိရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေတာင္ငူဘုရင္ နတ္သွ်င္ေနာင္ရဲ႕ ျမန္မာ ကဗ်ာအေပၚ ျပဳခဲ့တဲ့ေက်းဇူးဟာ အလြန္ပဲ ႀကီးမားလွတယ္လို႕ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးကိုေရးရင္ေတာ့ ႀတိခ်ိဳးအေပၚမွာ တစ္ခ်ိဳးထည့္ (ဒါမွမဟုတ္) ေဒြးခ်ိဳးအေပၚမွာ ႏွစ္ခ်ိဳးထပ္ထည့္လိုက္ရင္ ေလးခ်ိဳး ျဖစ္သြားပါတယ္။ ေလးခ်ိဳးမွာေတာ့ အပိုဒ္ႀကီး ေလးပိုဒ္ (အခ်ိဳး ေလးခ်ိဳး) ရွိပါတယ္။ အခံခ်ိဳးႏွစ္ခ်ိဳးနဲ႔ အအုပ္ခ်ိဳး ႏွစ္ခ်ိဳးပါ။ ပထမ ၂ခ်ိဳးက အခံခ်ိဳးေတြျဖစ္ၿပီး၊ ေနာက္ဆံုး (၂)ခ်ိဳးက အအုပ္ခ်ိဳးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးေရးနည္း ပံုမွန္ ဥပေဒသ အႏွစ္ခ်ဳပ္ (Summary of General Rules) ကေတာ့ ...
၁။ အခံ ခ်ိဳး (၂)ခ်ိဳး၊ အအုပ္ခ်ိဳး (၂) ခ်ိဳး ဆိုၿပီး အခ်ိဳး ေလးခ်ိဳး (အပိုဒ္ႀကီးေလးပိုဒ္) ထားရပါမယ္။
၂။ ပထမအခ်ိဳး အခံပိုဒ္
လဟုသံ ခ်ီၿပီး ဂ႐ုသံ ခ်ပါ။
အနည္းဆံုး အပိုဒ္ တပိုဒ္နဲ႔ေရးလို႔ရပါတယ္။
တပိုဒ္မွာ အကၡရာ အနည္းဆံုးေလးလံုး ထားပါတယ္။ ေျခာက္လံုးအထိထားလို႔ရပါတယ္။
၃။ ဒုတိယအခ်ိဳး အခံပိုဒ္
လဟုသံ ခ်ီၿပီး ဂ႐ုသံ ခ်ပါ။
အနည္းဆံုး အပိုဒ္ ႏွစ္ပိုဒ္ထားပါ။
တပိုဒ္မွာ အကၡရာ အနည္းဆံုး ေလးလံုးကေန (၇)လံုးအထိထားလို႔ရပါတယ္။
ပထမအခ်ိဳး ရဲ့ အခ် (အဆံုးသတ္ စာလံုး) နဲ႔ ကာရန္တူ ခ်ရပါမယ္။
၄။ တတိယအခ်ိဳး အအုပ္ပိုဒ္ (အတက္ခ်ိဳး လို႔လဲေခၚပါတယ္)
ဂ႐ုသံ၊ လဟုသံ ႀကိဳက္ရာခ်ီၿပီး လဟုသံ ခ်ပါ။
အနည္းဆံုး အပိုဒ္ ႏွစ္ပိုဒ္ထားပါ။
တပိုဒ္မွာ အကၡရာ အနည္းဆံုး ေလးလံုးကေန (၇) လံုးအထိထားလို႔ရပါတယ္။
အခ်ပိုဒ္ (အဆံုးသတ္အပိုဒ္) မတိုင္ခင္အပိုဒ္ ရဲ့ ေနာက္တဝက္က ကာရန္ကို ပထမ နဲ႔ ဒုတိယအခ်ိဳး ရဲ့ အခ် (အဆံုးသတ္ စာလံုး) နဲ႔ ကာရန္တူ စပ္ပါ။ (ကာရန္ျပန္လို႔ေခၚပါတယ္)။
၅။ စတုတၳအခ်ိဳး အအုပ္ပုိဒ္
ဂ႐ုသံ၊ လဟုသံ ႀကိဳက္ရာခ်ီၿပီး လဟုသံ ခ်ပါ။
အနည္းဆံုး အပိုဒ္ ႏွစ္ပိုဒ္ထားပါ။
တပိုဒ္မွာ အကၡရာ အနည္းဆံုး ေလးလံုးကေန (၇) လံုးအထိထားလို႔ရပါတယ္။
တတိယအခ်ိဳး ရဲ့ အခ် (အဆံုးသတ္ စာလံုး) နဲ႔ ကာရန္တူ ခ်ရပါမယ္။
၆။ ဝမ္းတြင္းပိုဒ္ (အတြင္းက အပိုဒ္ငယ္) ေတြကိုေတာ့ ဂ႐ု၊ လဟု တလွည့္စီ ကာရန္ယူရပါမယ္။
၇။ အပိုဒ္ငယ္ေတြအတြင္း ကာရန္ (ဝမ္းတြင္းကာရန္) စပ္ပံုကေတာ့ ေဒြးခ်ိဳး၊ ႀတိခ်ိဳးတို႔နဲ႔ အတူတူပါဘဲ။ တဝက္စီခဲြၿပီး ပထမတဝက္ဟာ သူ႔ေရွ႕အပိုဒ္ရဲ့ ဒုတိယတဝက္နဲ႔ ကာရန္တူရပါမယ္။ ဒုတိယတဝက္ က ေနာက္လာမယ့္ အပိုဒ္ရဲ့ ပထမ တဝက္နဲ႔ ကာရန္တူ စပ္ပါတယ္။
၈။ အခ်ိဳးတစ္ခ်ိဳးရဲ့ အဆံုး နဲ႔ ေနာက္အခ်ိဳးရဲ့အစပိုဒ္ဟာ ကာရန္ညီဖို႔ မလိုပါ။
ပံုစံကေတာ့
- - - - - + ၊(လဟု) (ေျခာက္လံုးနဲ႔ျပထားပါတယ္)
- - + - - ×၊
- - ×- - *။ (ဂ႐ု) (ေျခာက္လံုး ခ်ေလ့ရွိပါတယ္) (ႏွစ္ပိုဒ္ပဲထားလည္းရပါတယ္)
- - #၊ (လဟု)
- #- - - ? ၊
- - ? - - $
$ - - *။ (ဂ႐ု) (ပထမအခ်ိဳးရဲ့ အခ် * နဲ႔ ကာရန္တူ ခ်ရပါမယ္)
- - - - - + ၊ (လဟု) (ေျခာက္လံုးနဲ႔ျပထားပါတယ္)
- - + - - * ၊ (* ျပထားတာက အေပၚႏွစ္ခ်ိဳးရဲ့ အဆံုးကာရန္ကို ျပန္ယူထားတဲ့ ကာရန္ျပန္ေနရာပါ)
- - * - - "@"။ (လဟု) (ေျခာက္လံုး ခ်ေလ့ရိွါတယ္) (ႏွစ္ပိုဒ္ပဲထားလည္းရပါတယ္) (* ေနရာအားလံုး ကာရန္တူရပါမယ္)
- - + ၊ (ဂ႐ု)
- - + - - % ၊
- %- "@"။ (လဟု) (ေလးလံုး ခ်ေလ့ရွိပါတယ္။ ေျခာက္လံုးခ်လဲရပါတယ္။ တတိယအခ်ိဳးရဲ့ အခ်နဲ႔ ကာရန္တူခ်ရပါမယ္)
နမူနာ ေလးခ်ိဳးေတြကို ေရးျပထားပါတယ္။ ေလ့လာၾကည့္ပါ။
"နယုန္လဘဲြ႔ ေလးခ်ိဳး"
၁။ ျမတ္ေလးျဖဴ စံပယ္သင္းျပန္ေတာ့၊ (သင္း - လဟုခ်ီ)
နတ္ေသြးတူ ႐ြယ္ယမင္းေတြက၊ (တြန္႔ပုဒ္)
သြယ္သြယ္ညႇင္း ကံုးကာ "ဆင္"။ ။ (ဆင္ - ဂ႐ုခ်)
၂။ စာျပန္ပဲြကိုလ၊ (ပဲြ - လဟုခ်ီ)
ဟန္ႏႊဲကာ တူႏွစ္ ေဖာ္ႏွင့္၊
အလွဴ ေတာ္ ေကာင္းမႈပြား ေအာင္ကြယ္၊
သြားၾကေပ်ာ္"႐ႊင္"။ ။ (႐ႊင္ - ဂ႐ုခ်၊ "ဆင္" ႏွင့္ ကာရန္တူ)
၃။ ေႏြနယုန္ ေမထုန္လဟာမို႔၊ (လ - လဟုခ်ီ)
ေျမဝသုန္ ေလဟုန္ခ ျပန္ေတာ့၊ (တြန္႔ပိုဒ္၊ နေဘထပ္)
ေ႐ႊမႈန္ထပါလို႔ ညိဳလြင္ "လြင္"၊ (လြင္ - ကာရန္ျပန္၊ "ဆင္၊ ႐ႊင္" တုိ႔ႏွင့္ ကာရန္တူ၊ တက္ပိုဒ္)
ဟိုတစ္ "ခြင္"မွာျဖင့္ အံု႔ကာ"မိႈင္း"။ ။ (မိႈင္း - လဟုခ်)
၄။ စည္ပုစြန္၊ (စြန္ - ဂ႐ုခ်ီ)
႐ိုက္ခ်ဳန္းေရာင္ျခည္ဝွန္၍၊
တသြန္သြန္ ဟန္ကုန္ႏဲႊပါလို႔၊
အမၺဳန္ မာန္ဟုန္ႏွင့္ သဲလွတယ္ကြယ္၊
႐ႊဲၾကလူ "တိုင္း"။ ။ (တိုင္း - လဟုခ်၊ "မိႈင္း" ႏွင့္ ကာရန္တူ)
ေနာက္ထပ္ တပုဒ္ကို ထပ္ၾကည့္ပါ ...
၁။ ေရွမေဝးၿပီဘု၊ (ေဝး - လဟုခ်ီ)
ေသေဘးရယ္တဲ့ နီးခဲ့"ၿပီ"။ (ၿပီ - ဂ႐ုခ်)
၂။ ကိေလသာ ေညႇာ္အ ေငြ႔ေတြနဲ႔၊ (ေငြ႔ - လဟုခ်ီ)
ေမာ္၍သာ ေနမိမွားလွ်င္ၿဖင့္၊
လားလိမ့္ေအာက္ "ဆီ"။ (ဆီ - ဂ႐ုခ်၊ "ၿပီ" ႏွင့္ ကာရန္တူ)
၃။ သခၤါေရ ႐ုပ္နာမ္စုကိုတဲ့၊ (စု - လဟုခ်ီ)
ထင္တာေတြ ဟုတ္မွန္ဘုရယ္လို႔၊ (တြန္႔ပိုဒ္၊ နေဘထပ္)
တင္႐ႈလို႔ တရား "မွီ"၊ (မီွ - ကာရန္ျပန္၊ "ၿပီ၊ ဆီ" တုိ႔ႏွင့္ ကာရန္တူ၊ တက္ပိုဒ္)
သာ"ကီ" တို႔ က်င့္ "ၿမဲ"။ (ၿမဲ - လဟုခ်)
၄။ တိမ္းမေစာင္းပါမွ၊ (ေစာင္း - လဟုခ်ီ)
ကိန္းေအာင္းရာ တကယ္မွန္တဲ့၊
ျပည္နိဗၺာန္ ေ႐ႊေအာင္နန္းကို၊
ျမန္းရ မ"လဲြ"။ ။ (လဲြ - လဟုခ်၊ "ၿမဲ" ႏွင့္ ကာရန္တူ)
(မဟာဒြါရနိကာယ စတုတၳသာသနာပိုင္ ဟသၤာတၿမိဳ႔ လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး)
ဝိဘာဂ အစိတ္အပိုင္း (၈)မ်ိဳးနဲ႔အေသးစိတ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ...
(၁) အမည္အားျဖင့္
ေလးခ်ိဳး = အခ်ိဳးအပိုင္းေလးခုျဖင့္ စီကံုးထားေသာ ကဗ်ာ
ေလးခ်ိဳးကို ေလးေၾကာ့၊ ေလးဆစ္၊ ေလးဆစ္ခ်ိဳး လို႔ေခၚသလို ေဒြးခ်ိဳး၊ ႀတိခ်ိဳးတို႔လိုပဲ ပါဠိေဝါဟာရ စြက္ၿပီး စတုခ်ိဳး လုိ႔လည္း ေခၚၾကပါတယ္။ တျခားကဗ်ာေတြနဲ႔ မေရာဘဲ သီးျခားေရးရင္၊ ဒါမွမဟုတ္ တျခား ကဗ်ာရဲ့ ေနာက္ဆံုးမွာေရးရင္ ေလးဆစ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီလို ေနာက္ဆံုးမွာေရးတဲ့ ေလးဆစ္ကို သံေထာက္ လို႔လည္းေခၚပါတယ္။ အဆံုးမွာလည္းမဟုတ္၊ သီးျခား ေရးထားတာလည္းမဟုတ္ဘဲ တျခားစာေတြမွာ ေရာေႏွာၿပီး ေရးတဲ့ေလးဆစ္ကိုေတာ့ သျဖန္ လို႔ေခၚတယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ ကာလေဒသအလိုက္ ခြန္းေထာက္ လို႔လည္း ေခၚတယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ သျဖန္နဲ႔ ခြန္းေထာက္အေၾကာင္းကေတာ့ ေဒြးခ်ိဳးမွာ ျပန္ၾကည့္ပါ။
(၂) အမ်ိဳးအျပားအားျဖင့္
အမ်ိဳးအစား အေနနဲ႔ ေလးခ်ိဳးငယ္၊ ေလးခ်ိဳးလတ္၊ ေလးခ်ိဳးႀကီး ဆိုၿပီး ကဲြျပားပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးငယ္ - ေလးဆစ္သျဖန္၊ ေလးဆစ္ကြန္းေထာက္၊ ေလးဆစ္ကြန္းေထာက္သျဖန္ ရယ္လို႔လည္း ေခၚၾကပါတယ္။ စာလံုးနည္းနည္း၊ စာသားတိုတို၊ အပိုဒ္နည္းနည္း ပဲေရးတာပါ။ ဒါကိုလည္း ေလးဆစ္လို႔ ေခၚပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးလတ္ - ေလးခ်ိဳး လို႔ဘဲ သာမာန္ေခၚၾကပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးႀကီး - ကာလေပၚေလးခ်ိဳးႀကီး နဲ႔ ေရွး႐ိုးေလးခ်ိဳးႀကီး ဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ိဳး ရွိပါတယ္။ တစ္ခါ ကာလေပၚေလးခ်ိဳးႀကီးမွာ စာေထာင့္ေလးခ်ိဳးႀကီး နဲ႔ စာေျဖာင့္ေလးခ်ိဳးႀကီး ဆိုၿပီး ထပ္ခဲြထားပါတယ္။ အရမ္းအပိုဒ္ေရမ်ားၿပီးစာလံုးလည္းမ်ားရင္ မဟာေလးခ်ိဳးႀကီး လို႔ေခၚပါတယ္။ သံခ်ိဳ ဟာလည္း ေရွး႐ိုးေလးခ်ိဳးႀကီး ထဲမွာပဲ အက်ံဳးဝင္ပါတယ္။
(၃) အခ်ိဳးအားျဖင့္
ေလးခ်ိဳးတပုဒ္မွာ အခံႏွစ္ခ်ိဳး၊ အအုပ္ႏွစ္ခ်ိဳး စုစုေပါင္း ေလးခ်ိဳးရွိပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ အပိုဒ္ႀကီး ေလးပိုဒ္ ရွိပါတယ္။ အဲဒီအပိုဒ္ႀကီးေတြဆံုးတိုင္း ပုဒ္မ (။) ခ်ထားရပါတယ္။
(၄) အပိုဒ္ေရအားျဖင့္
ေလးဆစ္ (ေလးခ်ိဳးငယ္မွာ) အမ်ားအားျဖင့္ အပိုဒ္ငယ္ ႏွစ္ပိုဒ္ပဲ ထားေလ့ရွိပါတယ္။ သံုးေလးပိုဒ္လည္း ေရးလို႔ ရပါတယ္။ အဲဒီထက္ပိုသြားရင္ေတာ့ ေလးခ်ိဳးလတ္ ျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးလတ္ မွာေတာ့ ပထမအခ်ိဳးမွာ ေလးပိုဒ္ထက္ မနည္းသင့္ပါဘူး။ က်န္တဲ့အခ်ိဳးေတြမွာေတာ့ အနည္းဆံုး (၃)ပိုဒ္ ကေန (၇)ပိုဒ္ေလာက္အထိ ထားၾကပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးႀကီး ေတြမွာေတာ့ မ ပိုဒ္ (ပထမနဲ႔ တတိယအခ်ိဳး) ေတြမွာ အနည္းဆံုး (၃)ပိုဒ္ ကေန (၇)ပိုဒ္ေလာက္ အထိ ထားၾက ပါတယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ (၄)ပိုဒ္၊ (၅)ပိုဒ္ ေလာက္ ထားၾကတာမ်ားပါတယ္။ စံု ပိုဒ္ (ဒုတိယ နဲ႔ စတုတၴအခ်ိဳး) ေတြမွာ အနည္းဆံုး (၇)ပိုဒ္ ကေန အကန္႔အသတ္မရွိ ပိုလို႔ရပါတယ္။ ဒီေနရာမွာလည္း စတုတၴအခ်ိဳးမွာ အပိုဒ္ေရ အမ်ားဆံုး ထားတယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။
(၅) အကၡရာ လံုးေရအားျဖင့္
ေလးခ်ိဳးငယ္ ေတြကေတာ့ ေဒြးခ်ိဳးမွာ ထားတဲ့အတိုင္းပါဘဲ။
ေလးခ်ိဳးလတ္ေတြမွာ -
ပထမနဲ႔ တတိယ အခ်ိဳးေတြရဲ့ အပိုဒ္တိုင္းမွာ (၆)လံုးထားပါတယ္။
ဒုတိယ အခ်ိဳး အစမွာ (၃) လံုး သို႔မဟုတ္ (၆)လံုး ထားပါတယ္။ အလယ္ပိုဒ္ေတြမွာ (၆)လံုး ခ်ည္းပဲ ပံုေသထားေလ့ရွိၿပီး အဆံုးသတ္ (အခ်ပိုဒ္)မွာ (၄) လံုးထားပါတယ္။
စတုတၴအခ်ိဳး အစမွာ (၃) လံုး သို႔မဟုတ္ (၄)လံုး ထားပါတယ္။ အလယ္ပိုဒ္ေတြမွာ (၆)လံုး ခ်ည္းပဲ ပံုေသထားေလ့ရွိၿပီး အဆံုးသတ္ (အခ်ပိုဒ္)မွာ (၄) လံုးထားပါတယ္။
ေလးခ်ိဳးႀကီးေတြမွာ -
အခ်ိဳးတိုင္းရဲ့အစပိုဒ္ နဲ႔ အဆံုးပိုဒ္ေတြက ေလးခ်ိဳးလတ္ အတိုင္းပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဝမ္းတြင္းပိုဒ္ေတြမွာ (၆)လံုးကေန အမ်ားဆံုး (၁၆) လံုးေလာက္အထိ ထားႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီထက္ပိုရင္ေတာ့ ႐ြတ္ဆိုလို႔ မေကာင္းသလို စည္းဝါးလည္း မကိုက္ေတာ့ဘူးလို႔ ဆုိထားပါတယ္။
(၆) အစပ္ကာရန္အားျဖင့္
အတက္ခ်ိဳး (တတိယအခ်ိဳး) ရဲ့ ဒုတိယေနာက္ဆံုးအပိုဒ္ (second last paragraph) ရဲ့ ေနာက္ထက္ဝက္ကာရန္၊ အဆံုးသတ္ပိုဒ္ရဲ့ အဆံုးကာရန္၊ အခံခ်ိဳးႏွစ္ခ်ိဳးရဲ့ အဆံုးကာရန္ႏွစ္ခု၊ ဒီ ကာရန္ေလးခ်က္ ညီရပါမယ္။ ပံုစံမွာ "*" ျပထားတဲ့ ေနရာေတြပါ။ "ကာရန္ျပန္" လို႔ေခၚတဲ့ေနရာပါ။ အေရးႀကီးပါတယ္။ အဲဒီ ကာရန္လြတ္သြားရင္ ေလးခ်ိဳးပ်က္ပါတယ္။
အခံခ်ိဳး ႏွစ္ခ်ိဳး အခ်င္းခ်င္း၊ အအုပ္ခ်ိဳး ႏွစ္ခ်ိဳးအခ်င္းခ်င္း ရဲ့ အဆံုးကာရန္ တူရပါမယ္။
က်န္တဲ့ ကာရန္ေတြ၊ တြန္႔ပိုဒ္ထည့္ပံုေတြကေတာ့ ေဒြးခ်ိဳးအတိုင္းပါဘဲ။
ဒီကာရန္စပ္ပံုဟာ ေလးခ်ိဳးအမ်ိဳးအစား အားလံုးအတြက္အက်ံဳးဝင္ပါတယ္။
(၇) ဂ႐ု၊ လဟု အားျဖင့္
အစပိုင္း ဥပေဒအႏွစ္ခ်ဳပ္မွာ ေရးထားတဲ့အတိုင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ ေလးခ်ိဳးအမ်ိဳးအစား အားလံုးအတြက္ပါ။
(၈) အျပစ္ေဒါသအားျဖင့္
ဝဂ္နင္း နဲ႔ ခြါေထာက္ အျပစ္ေတြက ကင္းလြတ္ရပါမယ္။
စည္းကမ္းေတြကိုသိၿပီးၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ အခု ေလးခ်ိဳး အမ်ိဳးအစားအမ်ိဳးမ်ိဳးကို စၾကည့္ပါမယ္။ ေလးခ်ိဳးငယ္ေတြကို စၾကည့္ၾကရေအာင္ ...
ေလးခ်ိဳးငယ္
နမူနာအေနနဲ႔ ေအာက္က ေလးခ်ိဳးေရးနည္း ဥပေဒသေလးဆစ္ကို ၾကည့္ပါ။
ေလးခ်ိဳး၊
ေရးပ်ိဳးလို႔ ျပမည္။
ခ်ိဳးေလးလီ စပ္ကာပ်ိဳး၊
ေလးခ်ိဳးေခၚသည္။
ေရွ႕နည္းမွီ၊
တူၿပီပ စပ္ထံုး။
ေလးခ်ိဳးငယ္ ေရးကာျခစ္၊
ေလးဆစ္မွတ္အံုး။
ဒါကို အေသးစိတ္ၾကည့္ရင္ ...
အေရာင္တူ နဲ႔ ျပထားတဲ့ ေနရာေတြ ကို ကာရန္တူ စပ္ရပါမယ္။
နမူနာ ေလးခ်ိဳးကေလးေတြကို ထပ္ေရးျပထားပါတယ္။ ေလ့လာၾကည့္ပါ။
ေမာင္မယ္စံု ေလးဆစ္
ခေလာက္ကေလးရယ္တဲ့ ဒိုးဒိုးေဒါင္။
ပ်ိဳတို႔လူ ယာမလုပ္တယ္၊
ဝါးခုတ္တဲ့ေတာင္။
ႏြားညီေနာင္၊
စည္ေအာင္ပ ေဖေက်ာင္း။
ေမာင္ႏွင့္မယ္ တူယွဥ္တဲြကာမွ၊
ယူငင္ကာ ျခဴဆင္ဆဲြလုိ႔ရယ္၊
လွည္းယာဥ္နဲ႔ေမာင္း။ ။
ဘုရားငါးဆူ ပေဟဠိ ေလးဆစ္
စပယ္တဲ့ေလး႐ံု။
မေလးကြယ္ မပန္ခုိက္၊
ပန္းျပတ္ခိုက္ ႀကံဳ။
အပြင့္ရယ္ ကုန္၊
တငံုက်န္ပါေသး။
ပန္ခ်င္သူ ညိဳႏဲြ႔ေႏွာင္းရယ္၊
ေခါင္းၿဖီးခဲ့ေလး။ ။
ဓမၼနီတိ ေလးခ်ိဳး
ေမထုန္မွီ အိပ္စားလို႔၊
ေယာက်္ားတဲ့ ႏြားမွာ။
ျပည့္အစံု ကံုလံုရွိပါ၏၊
သိပညာ တတ္တပါး၊
ႏြားထက္ပိုတာ။
တတ္ပညာ၊
ခ်ိဳ႕ရွာေခ်က။
လူမိုက္ေခါင္ ထုိေယာက်္ားကို၊
ႏြားဟုဆိုရ။ ။
(ေလးခ်ိဳးဆုိတာ ပင္မအမ်ိဳးအစားအေနနဲ႔ပါ။ အပိုဒ္ေရနည္းတဲ့အတြက္ ေလးဆစ္လို႔ပဲ သတ္မွတ္ရပါမယ္။)
ဖိုးသူေတာ္ဦးမင္း ေရး - တန္ခူးလဖဲြ႔ ေလးဆစ္
ေဟာင္း႐ြက္ညႇာ ခါလွစ္လို႔၊
တာသစ္ကယ္တဲ့ နံ႔ႀကိဳင္။
သုတ္ျဖဴးေလေဆာ္က၊
ပန္းကံ့ေကာ္ ဝတ္မႈန္က်င္းတယ္၊
သင္းပ်ံ႕လို႔လိႈင္။
ၾကယ္ႏွစ္ၿပိဳင္၊
သြယ္ဆုိင္ပဝင္း။
စိၾတငယ္ႏွင့္၊
ေငြလေသာ္တာတို႔၊
ယုဂန္ခ်ာ ေတာင္ေတာ္စြန္းက၊
ထြန္းထိန္လို႔လင္း။ ။
ေလးခ်ိဳးငယ္ ၿပီးေတာ့ ေလးခ်ိဳးလတ္ေတြကို ေနာက္ပို႔စ္မွာ ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမယ္ ...
ဖတ္ရႈခံစားအားေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးအထူးပါခင္ဗ်ာ ...
ဟယ္ရီ
2 comments:
စာလာက်က္သြားတယ္..ဆရာ ကိုဟယ္ရီ။
တစ္ေန႔ တစ္ပုဒ္ႏႈန္းက်က္မယ္။
အခုလို အားေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးပါ ဟန ေရ ... ဆရာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူးဗ်ာ ..
Post a Comment