Saturday 27 July 2013

ေလးလံုးစပ္ေရးနည္း

ေလးလံုးစပ္ ေရးနည္း

ေလးလံုးစပ္ေရးနည္းကို ရွင္းျပပါဆုိၿပီး ေတာင္းဆိုၾကသူေတြ မ်ားလာလို႕ ထပ္ေရးထားပါတယ္ ... ေလးလံုးစပ္ လကၤာသြားနဲဲ႕ အေျခခံကဗ်ာစပ္နည္းေတြကို ထပ္ေျပာပါ့မယ္။ မေရးတတ္ေသးသူ၊ စတင္ေလ့လာကာစ သူမ်ား အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ တတ္ကၽြမ္းနားလည္ၿပီးသူ ပညာရွင္မ်ားအတြက္ ရည္ရြယ္ျခင္းမဟုတ္ပါ။

ေလးလံုးစပ္ ဖဲြ႕နည္း
ေလးလံုးစပ္ကဗ်ာေတြကို “လကၤာသြား” နဲ႕ ေရးတယ္ လုိ႕လည္း ေျပာၾကပါတယ္။ လကၤာ၊ ရတု၊ ပ်ိဳ႕၊ ဧခ်င္း၊ သံပိုင္း၊ သမိုင္း စတဲ့ ျမန္မာဂႏၳဝင္ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားေတြဟာ ေလးလံုးစပ္လကၤာသြားနဲ႕ခ်ည္း ေရးထားတာျဖစ္ပါတယ္။

ေလးလံုးစပ္ကို ေရးတဲ့အခါ
(၁) စာလံုး ၄-လံုးကို အပိုဒ္ငယ္တပိုဒ္ (ပါဒ တခု) အျဖစ္ ထားရပါတယ္
(၂) ဘယ္ႏွစ္ပိုဒ္အထိေရးရမယ္ဆုိတဲ့ ကန္႕သတ္ခ်က္ မရွိပါ။ ႀကိဳက္သေလာက္ေရးႏုိင္ပါတယ္။ (ရတု ေတြက ခၽြင္းခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ရတု ေတြမွာ ၁၀၈-ပိုဒ္ထက္ ပိုမစပ္ရပါ။ ဒါေပမဲ့ သွ်ိဳးလိုက္ရတု ေခၚ မဂၤလာရတုေတြကေတာ့ အပိုဒ္ေရ ကန္႕သတ္ခ်က္မရွိပါ။ ပ်ိဳ႕ေတြလိုပဲ အပိုဒ္ေရ အေျမာက္အမ်ား ေရးစပ္ေလ့ရွိပါတယ္။)
(၃) အဆံုးသတ္တဲ့အခါ စာလံုး ၇-လံုး (သုိ႕မဟုတ္) ၈-လံုးနဲ႕ အဆံုးသတ္ေလ့ ရွိပါတယ္။ အဲဒါကို ‘ခ်’ တယ္ လုိ႕ ေခၚပါတယ္။ အဲဒီအပိုဒ္ငယ္ကို ‘အခ်ပိုဒ္’ လုိ႕ ေခၚပါတယ္။ (ရတုေတြအတြက္ အခ်ကိုေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳး ခ်ေလ့ရွိပါတယ္။ အဲဒါေတြကိုေတာ့ ေလးလံုးစပ္ကို ကၽြမ္းက်င္မွ ရတုအေၾကာင္းမွာ သီးသန္႕ ေလ့လာပါ)
(၄) အဲဒီလိုစပ္တဲ့အခါ တပိုဒ္နဲ႕ တပိုဒ္ (ပါဒ တခုနဲ႕တခု) ကာရန္ခ်ိတ္ေပးရပါတယ္။ ဒီလို ကာရန္ခ်ိတ္ဖုိ႕အတြက္ အေျခခံ ကာရန္စပ္နည္း ၅-မ်ိဳး ရွိပါတယ္။ ေအာက္မွာ တခုခ်င္း ေျပာပါ့မယ္။

(မွတ္ခ်က္။ ။ တကယ္ေတာ့ ေလးလံုးစပ္ကဗ်ာေတြအတြက္ ကာရန္ယူနည္းက ၆-မ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္ ... ဒီနည္းေတြကို အစပ္ ေျခာက္ပါး လုိ႕ ေရွးဆရာမ်ား သတ္မွတ္ခဲ့ၾကပါတယ္ ... ဒါေပမဲ့ အဲဒီထဲက ေနာက္ဆံုးနည္းျဖစ္တဲ့ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာစပ္နည္းကို ေနာက္ပိုင္းမွာ ဆရာေတြက ပယ္ခဲ့ၾကပါတယ္ ... ဒါေၾကာင့္ ၅-နည္းပဲ အသံုးမ်ားတယ္ လုိ႕ ေျပာရပါမယ္)

ကာရန္
ကာရန္ဆုိတာ ပါဠိစကား ကာရႏၲ ကေနလာပါတယ္။ အကၡရာရဲ့အဆံုးသတ္ (ဒါမွမဟုတ္) အဆံုး အကၡရာ လို႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ ကဗ်ာမွာဆိုရင္ေတာ့ အကၡရာအခ်င္းခ်င္း အသတ္တူ (သို႔မဟုတ္) အသံတူ စပ္ထားတဲ့ စာလံုးေတြကို ဆိုလုိပါတယ္။

ပထမဆံုး စပ္နည္းကို ၾကည့္ၾကရေအာင္။

သတ္ေစ့ႏွက္သံုးခ်က္ညီ စပ္နည္း (၄-၃-၂ စပ္နည္း)

ဒီနည္းကို အတုိေကာက္ ၄-၃-၂ စပ္နည္း လုိ႕ မွတ္ပါ ... အေျခခံအက်ဆံုးနဲ႕ အသံုးအမ်ားဆံုး စပ္နည္းျဖစ္ပါတယ္။
ေလးလံုးစပ္ျမန္မာကဗ်ာေတြမွာ ကာရန္ယူရင္ အတဲြတတဲြျပည့္ေအာင္ ယူရပါတယ္။
အခုစပ္နည္းမွာ ကာရန္တတဲြျပည့္ဖုိ႕အတြက္ အပိုဒ္ငယ္ ၃-ပိုဒ္ကို ကာရန္တူခ်ိတ္ဆက္ေပးရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကာရန္ ၃-ခ်က္ ယူရပါတယ္။ ပထမဆံုးစတဲ့ ကာရန္ကို “အခံကာရန္” လုိ႕ ေခၚၿပီး ေနာက္ကလုိက္တဲ့ ကာရန္ေတြကို “အအုပ္ကာရန္” လုိ႕ ေခၚပါတယ္။
ဘယ္ေနရာေတြမွာ ခ်ိတ္ဆက္ေပးရမွာလဲ ဆုိေတာ့ ပထမဆံုးအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၄)လံုးေျမာက္၊ ဒုတိယအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၃) လံုးေျမာက္၊ တတိယအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၂)လံုးေျမာက္ေတြကို ကာရန္တူ ခ်ိတ္ဆက္စပ္ဆုိ ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၄-၃-၂ လို႕ အတုိေကာက္ မွတ္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ေအာက္က ဥပမာ မွာ အဝါေရာင္ ျပထားတဲ့ေနရာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။



ပထမဆံုးအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၄)လံုးေျမာက္ (ေျခ)၊ ဒုတိယအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၃) လံုးေျမာက္ (ေထြ)၊ တတိယအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၂)လံုးေျမာက္ (ေရ) ေတြကို ကာရန္တူ ခ်ိတ္ဆက္စပ္ဆုိထားတာ ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။

အဲဒီလို ပထမ ၃-ပိုဒ္ကို ေျခ-ေထြ-ေရ ဆုိၿပီး ကာရန္ခ်ိတ္ၿပီးသြားတဲ့အခါ ကာရန္တတဲြျပည့္စံုသြားပါၿပီ။ ေလးလံုးစပ္မွာ ကာရန္လြတ္ေနတာ တခ်က္မွ မရွိရဘူး ဆုိတာ အထူးသတိျပဳရပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ထပ္ ကာရန္အသစ္တတဲြ ျပန္စရပါမယ္။
ဒီလို ေနာက္ထပ္ ကာရန္အသစ္တတဲြကို ဘယ္ကျပန္စရမလဲ ဆုိရင္ ပထမကာရန္တဲြ (၄-၃-၂ ယူထားတဲ့ ကာရန္တဲြ) ဆံုးသြားတဲ့ အပိုဒ္ကေနပဲ ျပန္စရမွာပါ။ ဘယ္ေနရာကေန ျပန္စရမလဲဆုိေတာ့ အဲဒီအပိုဒ္ရဲ႕ ေလးလံုးေျမာက္ကပဲ ျပန္စရပါမယ္။
ဒါေၾကာင့္ ပထမကာရန္တဲြ ဆံုးသြားတဲ့ အပိုဒ္က (ျမစ္ေရဝန္းလည္) ဆုိတဲ့ အပိုဒ္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအပိုဒ္ရဲ႕ ေလးလံုးေျမာက္ (လည္) ဆုိတဲ့ ေနရာကေန ကာရန္တဲြအသစ္တခု ျပန္စယူထားတာကို အျပာေရာင္နဲ႕ ျပထားပါတယ္။ ဒီမွာလည္း ကာရန္က ၄-၃-၂ ကုိပဲ ယူထားတာေၾကာင့္ (လည္-ဆီ-ျပည္) ဆုိၿပီး စပ္ထားတာ ေတြ႕ရပါမယ္။
အဲဒီမွာ ဒုတိယကာရန္တဲြ ျပည့္သြားပါၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ထပ္ ဆက္စပ္ခ်င္ရင္ အဲဒီ ဒုတိယ ကာရန္တဲြ ဆံုးတဲ့ (ေရႊျပည္ကိုသာ) ဆုိတဲ့ အပိုဒ္ရဲ႕ ေလးလံုးေျမာက္ျဖစ္တဲ့ (သာ) ဆုိတဲ့ အစိမ္းေရာင္စာလံုးကေန ေနာက္ထပ္ ဆက္ၿပီး စပ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပထမ အပိုဒ္ႀကီးတပိုဒ္လံုး ဘယ္လို ကာရန္ေတြ ယူသြားလဲဆုိတာ အားလံုးၿပီးတဲ့အခါ ဆက္ျပပါ့မယ္။
ေလးလံုးစပ္မွာ အဲဒီ အခ်က္ဟာ သိပ္အေရးႀကီးပါတယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ ေလးလံုးစပ္ စေရးကာစမွာ ၄-၃-၂ ခ်ိတ္ၿပီးေပမဲ့ အဲဒီ ကာရန္တဲြ ဆံုးသြားတဲ့ အပိုဒ္ကေန အသစ္ျပန္မစမိဘဲ လြတ္သြားတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါကို ဂ႐ုစိုက္ဖုိ႕ အေရးႀကီးပါတယ္။

ထိပ္ခ်င္းထပ္ စပ္နည္း (၄-၃-၁ စပ္နည္း)

ဒီနည္းကို အတုိေကာက္ ၄-၃-၁ စပ္နည္း လုိ႕ မွတ္ပါ။
အခုစပ္နည္းမွာလည္း ကာရန္တတဲြျပည့္ဖုိ႕အတြက္ အပိုဒ္ငယ္ ၃-ပိုဒ္ကို ကာရန္တူခ်ိတ္ဆက္ေပးရပါတယ္။
ဘယ္ေနရာေတြမွာ ခ်ိတ္ဆက္ေပးရမွာလဲ ဆုိေတာ့ ပထမဆံုးအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၄)လံုးေျမာက္၊ ဒုတိယအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၃) လံုးေျမာက္၊ တတိယအပိုဒ္ရဲ႕ အစ စာလံုး (၁-လံုးေျမာက္) ေတြကို ကာရန္တူ ခ်ိတ္ဆက္စပ္ဆုိ ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေအာက္က ဥပမာ မွာ အဝါေရာင္ ျပထားတဲ့ေနရာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ပထမဆံုးအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၄)လံုးေျမာက္ (ရာ)၊ ဒုတိယအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၃) လံုးေျမာက္ (ကြာ)၊ တတိယအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၁)လံုးေျမာက္ (မွာ) ေတြကို ကာရန္တူ ခ်ိတ္ဆက္စပ္ဆုိထားတာ ေတြ႕ရပါမယ္။



အဲဒီလို ပထမ ၃-ပိုဒ္ကို (ရာ-ကြာ-မွာ) ဆုိၿပီး ကာရန္ခ်ိတ္ၿပီးသြားတဲ့အခါ ကာရန္တတဲြျပည့္စံုသြားၿပီျဖစ္လုိ႕ ေနာက္ထပ္ ကာရန္အသစ္တတဲြ ကို ပထမကာရန္တဲြဆံုးတဲ့ (မွာလည္းမၾကား) ဆုိတဲ့ အပိုဒ္ရဲ႕ ေလးလံုးေျမာက္ (ၾကား) ကေနၿပီး ျပန္စရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဦးတုိက္ (ထိပ္ခ်င္းတုိက္) စပ္နည္း (၄-၁ စပ္နည္း)

ဒီနည္းကေတာ့ အေပၚက ႏွစ္နည္းလို သံုးလံုးတတဲြ ကာရန္မယူဘဲ ႏွစ္လံုးတတဲြကာရန္ယူတဲ့နည္း ျဖစ္ပါတယ္။
အတုိေကာက္ ၄-၁ စပ္နည္း လုိ႕ မွတ္ပါ။ ခပ္တုိတုိ ခပ္သြက္သြက္ အေၾကာင္းအရာေတြကို စပ္ရင္ သံုးေလ့ရွိပါတယ္။
အခုစပ္နည္းမွာ ကာရန္တတဲြျပည့္ဖုိ႕အတြက္ အပိုဒ္ငယ္ ၂-ပိုဒ္ကို ကာရန္တူခ်ိတ္ဆက္ေပးရပါတယ္။
ဘယ္ေနရာေတြမွာ ခ်ိတ္ဆက္ေပးရမွာလဲ ဆုိေတာ့ ပထမဆံုးအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၄)လံုးေျမာက္နဲ႕ ဒုတိယအပိုဒ္ရဲ႕ အစ စာလံုး (၁-လံုးေျမာက္) ေတြကို ကာရန္တူ ခ်ိတ္ဆက္စပ္ဆုိ ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ႏွစ္ခ်က္ယူလုိက္႐ံုနဲ႕ ကာရန္ တတဲြ ျပည့္ၿပီျဖစ္ပါတယ္။
ၿပီးခဲ့တဲ့ ၄-၃-၁ စပ္နည္းက ဥပမာ မွာ ပထမကာရန္တဲြဆံုးတဲ့ (မွာလည္းမၾကား) ဆုိတဲ့ အပိုဒ္ရဲ႕ ေလးလံုးေျမာက္ (ၾကား) ကေနၿပီး ျပန္စၿပီး ၄-၁ ဆက္ယူပံုကို ေအာက္က ဥပမာမွာ ၾကည့္ပါ။
အဝါေရာင္ ျပထားတဲ့ေနရာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ပထမဆံုးအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၄)လံုးေျမာက္ (ၾကား)၊ ဒုတိယအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၁)လံုးေျမာက္ (သြား) ေတြကို ကာရန္တူ ခ်ိတ္ဆက္စပ္ဆုိထားတာ ေတြ႕ရပါမယ္။



အဲဒီလို အပိုဒ္ ၂-ပိုဒ္ကို ၾကား-သြား ဆုိၿပီး ကာရန္ခ်ိတ္ၿပီးသြားတဲ့အခါ ကာရန္တတဲြျပည့္စံုသြားၿပီျဖစ္လုိ႕ ေနာက္ထပ္ ကာရန္အသစ္တတဲြ ကို ကာရန္တဲြဆံုးတဲ့ (သြားလည္းမသင့္) ဆုိတဲ့ အပိုဒ္ရဲ႕ ေလးလံုးေျမာက္ (သင့္) ကေနၿပီး ျပန္စရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ထိပ္ခ်င္းခၽြတ္ (ရထားေျပး) စပ္နည္း (၄-၂ စပ္နည္း)

အတုိေကာက္ ၄-၂ စပ္နည္း လုိ႕ မွတ္ပါ။ ဒီနည္းကလည္း ခပ္တုိတုိ ခပ္သြက္သြက္ အေၾကာင္းအရာေတြကို စပ္ရင္ သံုးေလ့ရွိပါတယ္။
ဒီနည္းက ၄-၁ စပ္နည္းလိုပါပဲ။ ႏွစ္လံုးတတဲြကာရန္ယူပါတယ္။
ဘယ္ေနရာေတြမွာ ခ်ိတ္ဆက္ေပးရမွာလဲ ဆုိေတာ့ ပထမဆံုးအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၄)လံုးေျမာက္နဲ႕ ဒုတိယအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၂)လံုးေျမာက္ ေတြကို ကာရန္တူ ခ်ိတ္ဆက္စပ္ဆုိ ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ႏွစ္ခ်က္ယူလုိက္႐ံုနဲ႕ ကာရန္ တတဲြ ျပည့္ၿပီျဖစ္ပါတယ္။
ေအာက္က ဥပမာ မွာ အဝါေရာင္ ျပထားတဲ့ေနရာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ပထမဆံုးအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၄)လံုးေျမာက္ (ၿမိဳ႕)၊ ဒုတိယအပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုး (၂)လံုးေျမာက္ (သို႕) ေတြကို ကာရန္တူ ခ်ိတ္ဆက္စပ္ဆုိထားတာ ေတြ႕ရပါမယ္။



အဲဒီလို အပိုဒ္ ၂-ပိုဒ္ကို ၿမိဳ႕-သုိ႕ ဆုိၿပီး ကာရန္ခ်ိတ္ၿပီးသြားတဲ့အခါ ကာရန္တတဲြျပည့္စံုသြားၿပီျဖစ္လုိ႕ ေနာက္ထပ္ ကာရန္အသစ္တတဲြ ကို ကာရန္တဲြဆံုးတဲ့ (သည္သုိ႕ေစတီ) ဆုိတဲ့ အပိုဒ္ရဲ႕ ေလးလံုးေျမာက္ (တီ) ကေနၿပီး ျပန္စရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ (တီ-ဆီ) ဆုိၿပီး အျပာေရာင္ျပထားတဲ့အတုိင္း ၄-၂ နဲ႕ပဲ ဆက္ၿပီး စပ္ဆုိသြားပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေနာက္ထပ္ ကာရန္တဲြအသစ္ကိုလည္း အရင္ကာရန္တဲြ အဆံုးသတ္တဲ့ (သည္ဆီေရႊနန္း) အပိုဒ္ရဲ႕ ေလးလံုးေျမာက္ ျဖစ္တဲ့ (နန္း) ကေန ျပန္စၿပီး (နန္း-တန္း) ဆုိၿပီးေတာ့ အစိမ္းေရာင္ျပထားတဲ့အတုိင္း ၄-၂ စပ္နည္းနဲ႕ပဲ ဆက္ၿပီး စပ္ဆုိသြားတာ ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီနည္းေလးနည္း ကို အေသအခ်ာ ေက်ညက္ေအာင္ ေလ့က်င့္စပ္ဆုိၾကည့္ေစလုိပါတယ္။ ေနာက္ထပ္နည္းတနည္း ျဖစ္တဲ့ ဘီလူးရယ္စပ္နည္းကို ဒီေလးနည္းကို ပိုင္ႏိုင္မွသာလွ်င္ ဆက္လက္ ေလ့က်င့္ စပ္ဆုိၾကည့္ဖုိ႕ အၾကံျပဳခ်င္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာတခုေျပာခ်င္တာက ေလးလံုးစပ္ကဗ်ာတပုဒ္ကို စပ္ရင္ ကာရန္စပ္နည္းတမ်ိဳးတည္း သံုးဖို႕ မလိုပါဘူး။ (သံုးခ်င္ရင္လည္း ရပါတယ္ ... ဒါေပမဲ့ လိုအပ္သလို နည္းစံုထည့္စပ္တာ ပိုေကာင္းပါတယ္) ကာရန္ စပ္နည္းေတြ အားလံုး အဆင္ေျပသလို လွည့္ပတ္ သံုးစဲြၿပီး စပ္သြားလို႕ရပါတယ္။

အဆံုးသတ္ျခင္း (အခ်ပိုဒ္)

ဘီလူးရယ္စပ္နည္းကို မေျပာခင္ ေလးလံုးစပ္ကဗ်ာေတြကို “ခ်”ပံု တနည္းအားျဖင့္ အဆံုးသတ္ပံုကို ေျပာပါ့မယ္။
အေပၚက ျပခဲ့တဲ့ နည္းေတြ အတုိင္း စပ္လာခဲ့ၿပီး အဆံုးသတ္မယ္ဆုိရင္ ကာရန္တဲြတတဲြျပည့္သြားတဲ့ အပိုဒ္မွာ အဆံုးသတ္လုိက္လုိ႕ ရပါတယ္။ ဒီလို အဆံုးသတ္တဲ့အခါ (ခ်တဲ့အခါ) မွာေတာ့ စာလံုးေရ ၇-လံုးနဲ႕ အမ်ားဆံုး ခ်ေလ့ရွိပါတယ္။
ေအာက္က ဥပမာကို ၾကည့္ပါ။



အေပၚမွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ အတုိင္း (၄-၂) စပ္နည္းနဲ႕ စပ္လာၿပီး အဆံုးသတ္ကာနီးမွာ (၄-၂) ကာရန္ဆံုးတဲ့ (ေျဖာင့္တန္းေတာ့မည္) အပိုဒ္ရဲ႕ ၄-လံုးေျမာက္ကေန ကာရန္အသစ္တတဲြ ျပန္စၿပီး (၄-၃-၂) စပ္နည္းနဲ႕ (မည္-ရည္-ျပည္) ဆုိၿပီး ၃-ပိုဒ္ကို ကာရန္ခ်ိတ္လိုက္ပါတယ္။ အဲဒီအခါ (ျပည္) ဆုိတဲ့ေနရာမွာ ကာရန္တတဲြျပည့္သြားၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ အဲဒီအပုိဒ္ငယ္ကို အဆံုးသတ္ အခ်ပိုဒ္အျဖစ္ ယူၿပီး ၄-လံုးအစား ၇-လံုးေရးၿပီး (ေရႊျပည္ဌာနေဝးေသာေၾကာင့္) ဆုိၿပီး အဆံုးသတ္လုိက္တာကို ေတြ႕ႏုိင္ပါတယ္။
၇-လံုးအစား ၈-လံုးခ်ခ်င္ရင္လည္း ခ်လုိ႕ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၈-လံုးခ်ခ်င္ရင္ေတာ့ အဲဒီအခ်ပိုဒ္ရဲ႕ (၄)လံုးေျမာက္နဲ႕ (၆)လံုး (သို႕မဟုတ္) ၇-လံုးေျမာက္ကို ကာရန္တခ်က္ ျပန္ခ်ိတ္ၿပီးမွ ခ်ေလ့ရွိပါတယ္။
ဥပမာ ... ေရႊျပည္ဌာ(န) ေဝး(လွ)ေသာေၾကာင့္။ ဆိုၿပီး ခ်လုိက္တာမ်ိဳးပါ။

ဘီလူးရယ္စပ္နည္း

ဒီစပ္နည္းက နည္းနည္း ထူးျခားပါတယ္။ သူလည္း အပိုဒ္သံုးပိုဒ္ စပ္ရတာပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ အေပၚက ၄-၃-၂ နဲ႕ ၄-၃-၁ စပ္နည္းေတြလို တပိုဒ္မွာ ကာရန္တခ်က္စီနဲ႕ သံုးပိုဒ္ကို သံုးခ်က္ယူတာ မဟုတ္ဘဲ ဒုတိယပိုဒ္မွာ ကာရန္ႏွစ္ခ်က္ယူလုိက္တာပါ။
ပထမပိုဒ္နဲ႔ ဒုတိယပိုဒ္ကို ေလး-သံုး ကာရန္ယူပါတယ္။ တစ္ခါ အဲဒီ ဒုတိယပိုဒ္ ရဲ့ ေလးလံုးေျမာက္ ကို တတိယအပိုဒ္ရဲ့ တစ္လံုးေျမာက္ (သို႔) ႏွစ္လံုးေျမာက္ (သို႔) သံုးလံုးေျမာက္စာလံုးနဲ႔ ကာရန္ျပန္ယူပါတယ္။
ဥမၼာဒႏၱီ ပ်ိဳ႕ ကေနထုတ္ႏႈတ္ျပထားတဲ့ ေအာက္က ဇယားကြက္နဲ႕ ဥပမာ ျပထားတာေတြကို ၾကည့္ပါ။

၄-(၃၄)-၁ ယူနည္း



ဒီနည္းကိုၾကည့္ရင္ (ညီ-ဏီ) ဆုိၿပီး ၄-၃ ကာရန္ယူလာၿပီးတဲ့ေနာက္ ၄-၃-၂ လို တတဲြမျပည့္ခင္ ေအာက္တပုိဒ္ကို မဆင္းေတာ့ဘဲ အဲဒီအပိုဒ္မွာပဲ (၄) လံုးေျမာက္ျဖစ္တဲ့ (က) ကေနျပန္စၿပီး ေနာက္တပိုဒ္ရဲ႕ ပထမ စာလံုး (စ) နဲ႕ ကာရန္ျပန္ယူထားတာ ေတြ႕ႏုိင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ပံုစံက ၄-(၃၄)-၁ ျဖစ္သြားပါတယ္။

၄-(၃၄)-၂ ယူနည္း



ဒီနည္းမွာေတာ့ (ျငား-သြား) ဆုိၿပီး ၄-၃ ကာရန္ယူလာၿပီးတဲ့ေနာက္ တတဲြမျပည့္ခင္ အဲဒီအပိုဒ္မွာပဲ ေလးလံုးေျမာက္ျဖစ္တဲ့ (လွ်င္) ကေနျပန္စၿပီး ေနာက္တပိုဒ္ရဲ႕ ဒုတိယစာလံုး (ပင္) နဲ႕ ကာရန္ျပန္ယူထားတာ ေတြ႕ႏုိင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ပံုစံက ၄-(၃၄)-၂ ျဖစ္သြားပါတယ္။

၄-(၃၄)-၃ ယူနည္း



ဒီနည္းမွာေတာ့ (စြာ-မာ) ဆုိၿပီး ၄-၃ ကာရန္ယူလာၿပီးတဲ့ေနာက္ တတဲြမျပည့္ခင္ အဲဒီအပိုဒ္မွာပဲ သူ႕ရဲ႕ ေလးလံုးေျမာက္ ျဖစ္တဲ့ (၌) ကေနျပန္စၿပီး ေနာက္တပိုဒ္ရဲ႕ တတိယစာလံုး (လုိက္) နဲ႕ ကာရန္ျပန္ယူထားတာ ေတြ႕ႏုိင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ပံုစံက ၄-(၃၄)-၃ ျဖစ္သြားပါတယ္။

ဒီ စပ္နည္းက ပံုမွန္ကာရန္စပ္နည္းေတြလိုမဟုတ္ဘဲ ဒုတိယပိုဒ္ေရာက္တာနဲ႔ အဲဒီအပိုဒ္ကေန စာလံုးအသစ္တစ္လံုးကို ကာရန္အသစ္ျပန္စယူတာမို႔ မူလကာရန္စပ္နည္းေတြကို ဝင္ေႏွာက္ယွက္ၿပီး စပ္ဘက္တဲ့အတြက္ ဘီလူးရယ္သံလို အေႏွာက္အယွက္ေပးတတ္တဲ့ ပံုစံျဖစ္ေနလို႔ ဘီလူးရယ္လို႔ေခၚျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
သာဓိနပ်ိဳ႕လာ ပံုစံမွာေတာ့ ထိပ္ခ်င္းခြၽတ္စပ္နည္းကို မွီခုိၿပီး ေနာက္ထပ္ပံုစံသစ္တမ်ိဳးထြင္ၿပီးစပ္တာကို ေအာက္ပါအတိုင္းေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။

၄-(၂၃)-၂ ယူနည္း



အျခားစပ္နည္းမ်ား

နာမည္သီးျခားတပ္ထားတာ မရွိေသးတဲ့ အျခားစပ္နည္းမ်ားကုိ ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါ့မယ္။ ပံုစံအားျဖင့္ေတာ့ ဘီလူးရယ္ စပ္နည္းခဲြေတြပဲ ျဖစ္တယ္လို႕ ထင္ျမင္ပါတယ္။ ဆရာႀကီးမင္းသုဝဏ္ကေတာ့ သံုးလို႕ရတယ္လို႕ ညႊန္ျပထားပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ က်ေနာ့္သေဘာအရေတာ့ ဒီနည္းေတြဟာ မူလ အစပ္ေျခာက္ပါးထဲ မပါတဲ့အျပင္ အသံုးအလြန္နည္းလွတာမို႕ အေပၚက ကာရန္စပ္နည္း ၅-မ်ိဳးကို ကၽြမ္းက်င္ပိုင္ႏိုင္ၿပီးမွသာလွ်င္ သံုးသင့္ပါတယ္။ ကာရန္အားလံုးကို ကၽြမ္းက်င္ပိုင္ႏုိင္တဲ့ ဆရာႀကီးမင္းသုဝဏ္တုိ႕လို ကဗ်ာကဝိေတြ အထူးအျခားဖဲြ႕ခ်င္မွသာ (special effect လိုခ်င္မွ) သံုးသင့္တယ္လို႕ ထင္ပါတယ္ ... သာမာန္အားျဖင့္ မ်ားမ်ားစားစား သံုးစဲြတာ မေတြ႕ဖူးပါဘူး ... က်ေနာ္ေတာ့ တခါမွ မသံုးဖူးပါဘူး ...

၃-၁ စပ္နည္း



ရွင္မဟာရ႒သာရ ရဲ႕ စတုဓမၼသာရ ကိုးခန္းပ်ိဳ႕ထဲက ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီနည္းကေတာ့ ၄-၂ အစား ၃-၁ ယူၿပီး စပ္တဲ့နည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ပထမအပိုဒ္ရဲ႕ (၃) လံုးေျမာက္နဲ႕ ဒုတိယအပိုဒ္ရဲ႕ အစ (၁)လံုးေျမာက္ကို ကာရန္ခ်ိတ္ေပးရပါမယ္။ ဒါဆုိရင္ ကာရန္တတဲြျပည့္သြားၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီကာရန္တဲြဆံုးတဲ့ အပိုဒ္ရဲ႕ (၄)လံုးေျမာက္ (သက္) ကေန ေနာက္ထပ္ ႏွစ္သက္ရာ ကာရန္စပ္နည္း တမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕ ဆက္လက္ စပ္ဆုိႏုိင္ပါတယ္။ ဒီနည္းဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ စစခ်င္း အပိုဒ္ႏွစ္ပုိဒ္ကိုပဲ ဒီနည္းနဲ႕ စပ္တာေတြ႕ရၿပီး အလယ္ပိုဒ္ေတြမွာ စပ္တာ ေတြ႕ရခဲပါတယ္။

၃-၂ စပ္နည္း



နတ္သွ်င္ေနာင္ရဲ႕ စစ္ခ်ီရတုထဲက ထုတ္ႏႈတ္ျပထားတဲ့နည္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီနည္းကေတာ့ ၄-၂ အစား ၃-၂ ယူၿပီး စပ္တဲ့နည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီနည္းလည္း စစခ်င္း အပိုဒ္ႏွစ္ပုိဒ္ကိုပဲ စပ္တာေတြ႕ရၿပီး အလယ္ပိုဒ္ေတြမွာ စပ္တာနည္းပါတယ္။ ဆုေတာင္းခန္းပ်ိဳ႕၊ ပထမအပိုဒ္ႀကီးထဲမွာပဲ ...
လင္းေစမ်က္ေမွာက္၊ အမိုက္ေဖ်ာက္၍၊ ေရာက္ဘံုထုိ(ခါ)၊ (ဝါ)လ[နီး]ေသာ္၊ ေစာ[မီး]ရွင္မြန္ ... (နီး-မီး)
ရွင္မဟာရ႒သာရ ေရးတဲ့ ဘူရိဒတ္လကၤာႀကီး အပိုဒ္ (၉၀) မွာ ... ဆုိပါ[ဘိ]ေလာ၊ မိ[မိ]ပင္ကုိယ္ ... (ဘိ-မိ)
ဆုိၿပီး အတြင္းမွာ စပ္ထားေတြ႕ဖူးပါတယ္။ ဒီလို စပ္ထားတဲ့ တျခားကဗ်ာလကၤာေတြ ရွိေတာ့ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အသံုးနည္း ပါတယ္။

၄-(၃၄)-၃-၂ စပ္နည္း

ဒီနည္းလည္း ေတြ႕ရခဲပါတယ္။ ဆုေတာင္းခန္းပ်ိဳ႕ရဲ႕ အပိုဒ္ႀကီး (၁) မွာ ေအာက္က ဥပမာ ဇယားကြက္အတုိင္း စပ္သြားတာကို ေတြ႕ျမင္ႏုိင္ပါတယ္။ ဘီလူးရယ္စပ္နည္းရဲ႕ နည္းခဲြတခုအျဖစ္ ယူဆႏုိင္ပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ အေပၚမွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ဘီလူးရယ္နည္းခဲြ ၄-(၃၄)-၃ စပ္နည္းနဲ႕ ၃-၂ စပ္နည္းကို ေပါင္းစပ္ထားျခင္းလုိ႕လည္း ယူဆႏုိင္ပါတယ္။



သံႁမြက္ဝွဲခ်ီး၊ ေဟာေပၿပီးမႈ၊ ေခ်ခၽြတ္ျပဳမွ၊ ဥ႐ုေဝလ၊ ...
ျပည္ေက်ာ္နဂိုရ္၊ ရာဇၿဂိဳဟ္တြင္၊ ေရာက္တံုက်င္မွ၊ ဖူးျမင္လာေရွာင္း ...
အစရွိသျဖင့္လည္း အဲဒီအပိုဒ္ႀကီး (၁) မွာ ဆက္လက္ စပ္ဆုိထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။
ဘူရိဒတ္လကၤာႀကီး၊ အပိုဒ္ (၉၁) မွာလည္း ...
မပ်က္စေတာင္း၊ ဝဲခေနာင္း၌၊ ပစ္ထည့္လုိက္ဟု၊ တုိက္တိုက္တြန္းတြန္း .. ဆိုၿပီး စပ္ထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။

၄-၃-၃- စပ္နည္း

အလြန္ေတြ႕ရခဲတဲ့ စပ္နည္းျဖစ္ပါတယ္။ ေအာက္မွာ ဥပမာ ၾကည့္ပါ။


ကိုးခန္းပ်ိဳ႕ (အပိုဒ္-၁၃၁)

ဒါ့အျပင္ လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားေရးတဲ့ သီဟေတာဘုရားေက်ာက္စာ သံပိုင္း (ဂမၻီရကဗ်ာက်မ္း၊ စာ-၈၂) မွာလည္း ...
လူရွင္ေသာ(ေသာ)၊ ခုတိုင္(ေျပာ)သား၊ သီဟ(ေတာ)ေခၚ၊ ပုထိုးေတာ္ကို၊ မင္းေက်ာ္ရာဇိန္ ...
အႀကိမ္ေလး(လီ)၊ ျပင္ဆင္(ၿပီ)တည့္၊ ပၪၥ(မီ)ၾကံဳ ...
ဆိုၿပီး ဒီနည္းကို သံုးသြားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။

ဒီနည္းဟာ ရွင္မဟာရ႒သာရလုိ၊ လယ္တီဆရာေတာ္လို ေရွးပညာရွိ ကဗ်ာကဝိဆရာမ်ား သံုးစဲြသြားတဲ့အတြက္ စပ္ရင္လည္း မွားတယ္လုိ႕မဆုိႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ့္အျမင္အရေတာ့ ျဖစ္ႏုိင္ရင္ မသံုးသင့္ဘဲ တတ္ႏိုင္သမွ် ေရွာင္ၾကဥ္သင့္တဲ့ စပ္နည္းျဖစ္တယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုရင္ ျမန္မာ ေလးလံုးစပ္လကၤာသြားရဲ႕ ကာရန္ယူနည္းေတြမွာ ေနာက္ကာရန္ဟာ ေရွ႕ကာရန္ကုိ ေက်ာ္ေလ့လည္း မရွိ၊ ထပ္တူ ျဖစ္ေလ့လည္း မရွိလို႕ပါပဲ။ ဒီနည္းကလဲြၿပီး တျခားနည္းေတြမွာ ေနာက္ကလုိက္တဲ့ကာရန္ (တနည္း အအုပ္ကာရန္) မွန္သမွ်မွာ ေရွ႕ကကာရန္ (အခံကာရန္) ေတြထက္ အျမဲ ေစာယူေလ့ရွိပါတယ္။ ဥပမာ ၄-၃-၂၊ ၄-၃-၁၊ ၄-၂ စသျဖင့္ပါ။ ဒါကေတာ့ က်ေနာ့္ အယူအဆ သက္သက္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

၄-၃-၃-၂ စပ္နည္း

ဒီနည္းဟာလည္း အလြန္ေတြ႕ရခဲတဲ့ စပ္နည္းျဖစ္ပါတယ္။ ေအာက္မွာ ဥပမာ ၾကည့္ပါ။


ဆုေတာင္းခန္းပ်ိဳ႕ (အပိုဒ္-၃၀)


နမူနာ

အဲဒီေတာ့ ေလးလံုးစပ္လကၤာသြား နဲ႕ ေရးထားတဲ့ ျမန္မာကဗ်ာတပုဒ္ကုိ ဘယ္လိုနည္းေတြ သံုးၿပီး ေရးထားသလဲ ဆုိတာ အခု နမူနာအေနနဲ႕ ခဲြထုတ္ျပပါမယ္ ... လက္ဝဲသုႏၵရအမတ္ႀကီးေရးဖဲြ႕ထားတဲ့ “မဲဇာေတာင္ေျခ” အစခ်ီ ရတုရဲ႕ ပထမအပိုဒ္ ျဖစ္ပါတယ္။



မဲဇာေတာင္ေျခ၊ စီးေတြေတြတည့္၊ ျမစ္ေရဝန္းလည္၊ (၄-၃-၂) (ကာရန္တတဲြျပည့္သြားလို႕ အဲ့ဒီကာရန္တဲြ ဆံုးတဲ့ အပိုဒ္ (ပါဒ) ျဖစ္တဲ့ "ျမစ္ေရဝန္းလည္" ရဲ႕ ၄-လံုးေျမာက္ (လည္) ကေန စၿပီး ကာရန္တဲြအသစ္ ျပန္ယူရပါတယ္။ ေလးလံုးစပ္ စေရးသူေတြ မွားတဲ့ေနရာ အဲဒီေနရာပါပဲ ... ကာရန္အသစ္ျပန္စတဲ့အခါ ပထမကာရန္တဲြ ဆံုးတဲ့ အပိုဒ္ကေန ျပန္မစမိဘဲ ေနာက္တပိုဒ္ကမွ ျပန္စမိလုိ႕ လြတ္သြားတတ္တာမ်ိဳးပါ)

ျမစ္ေရဝန္းလည္၊ ၿမိဳင္ေတာဆီက၊ ေရႊျပည္ကိုသာ (၄-၃-၂)

ေရႊျပည္ကိုသာ၊ တ-ရွာေတာ့မိ၊ (၄-၂)

တ-ရွာေတာ့မိ၊ မိုးရွိရွိလွ်င္၊ သီရိၾကက္သေရ၊ (၄-၃-၂)

သီရိၾကက္သေရ၊ တက္ျဖိဳးေဝသား၊ ေအာင္ေျမေၾကာ့ေၾကာ့၊ (၄-၃-၂)

ေအာင္ေျမေၾကာ့ေၾကာ့၊ ကုန္းေမာ့ေမာ့ႏွင့္၊ ဘိုးေတာ့္ေကာင္းမႈ၊ (၄-၃-၂)

ဘိုးေတာ့္ေကာင္းမႈ၊ တည္ထားျပဳသည္၊ ဇမၺဴ႕ဆီမီး၊ (၄-၃-၂)

ဇမၺဴ႕ဆီမီး၊ ေျခာက္ေရာင္ညီးမွ်၊ ဂူႀကီးသခင္၊ (၄-၃-၂)

ဂူႀကီးသခင္၊ ေရႊလင္းပင္ႏွင့္၊ ေရႊျခေသၤ့ေမြ၊ (၄-၃-၂)

ေရႊျခေသၤ့ေမြ၊ စ၍ေရေသာ္၊ ေရႊေစတီႀကီး၊ (၄-၃-၂) ဒါမွမဟုတ္ (၄-၃-၁) လို႕ ယူဆႏုိင္ပါတယ္

ေရႊေစတီႀကီး၊ အသီးသီးတည့္၊ ပိတ္ဆီးျခယ္သန္း၊ (၄-၃-၂)

ပိတ္ဆီးျခယ္သန္း၊ လွ်ပ္ေရာင္တန္းမွ်၊ ေရႊနန္းေရႊဘံု၊ (၄-၃-၂)

ေရႊနန္းေရႊဘံု၊ အလံုးစံုကို၊ အာ႐ံုမ်က္ျမင္၊ (၄-၃-၂)

အာ႐ံုမ်က္ျမင္၊ ဖူးေမွ်ာ္ခ်င္၍၊ သည္တြင္ေရႊျမိဳ႕၊ (၄-၃-၂)

သည္တြင္ေရႊျမိဳ႕၊ သည္သို႔ေစတီ၊ (၄-၂)

သည္သို႔ေစတီ၊ သည္ဆီေရႊနန္း၊ (၄-၂)

သည္ဆီေရႊနန္း၊ ေျဖာင့္တန္းေတာ့မည္၊ (၄-၂)

ေျဖာင့္တန္းေတာ့မည္၊ စိတ္က ရည္သည္ …. ေရႊျပည္ဌာန ေဝးေသာေၾကာင့္။ …. ။ (၄-၃-၂)

ေနာက္ဆံုးအခ်ပိုဒ္မွာ ကာရန္တတဲြျပည့္ေအာင္ ယူၿပီးမွ ခ်ရတာကို သတိျပဳပါ ...

ကာရန္ အမ်ားစုက ၄-၃-၂ နဲ႕ အဓိက စပ္သြားေပမဲ့ ဆံုးကာနီးမွာ "သည္တြင္ေရႊျမိဳ႕၊ သည္သို႔ေစတီ၊ သည္ဆီေရႊနန္း" ဆုိၿပီး ၄-၂ ေတြခ်ည္း ေတာက္ေလွ်ာက္ ယူသြားတဲ့အတြက္ ခပ္သြက္သြက္ ျဖစ္သြားၿပီး ဖတ္တဲ့အခါ ၿမိဳ႕ေတာ္၊ ေစတီ၊ နန္းေတာ္ ေနရာေတြကို ဖ်တ္ကနဲ၊ ဖ်တ္ကနဲ ျပသြားသလုိ ဖတ္သူရဲ႕ စိတ္ထဲ ေပၚလာေစပါတယ္ ... အဲဒီလိုေနရာမ်ိဳးမွာ ၄-၃-၂။ ၄-၃-၁ စတဲ့ ကာရန္တဲြ အရွည္ေတြ သံုးလုိက္ရင္ အဲ့လို effect မ်ိဳး ရမွာ မဟုတ္ဘူး ဆိုတာ သတိျပဳထုိက္ပါတယ္ ...

ဒါဆုိရင္ ေလးလံုးစပ္ လကၤာသြားနဲ႕ စပ္လို႕ရသမွ် စပ္နည္း အားလံုး ကုန္ၿပီလို႕ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။ (ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ စပ္နည္းကိုေတာ့ ပညာရွိမ်ား ပယ္ခဲ့ၾကလို႕ ထည့္သြင္းမေဖာ္ျပေတာ့ပါဘူး။ ဒီနည္းက ေလးလံုးစပ္မွာထက္ ရကန္တုိ႕လို အသြားေတြမွာ စပ္ေလ့ရွိပါတယ္)

အစပိုင္းမွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ အေျခခံစပ္နည္း ၄-မ်ိဳးကို အရင္ပိုင္ႏုိင္ေအာင္ ကာရန္မလြတ္ဘဲ ေရးတတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ၿပီးမွ ေနာက္ပိုင္း စပ္နည္းေတြကို သံုးစဲြသင့္ပါတယ္။ ဒီစပ္နည္းေတြက ရႈပ္ေထြးတာမို႕ မရွင္းတာရွိရင္လည္း အခ်ိန္မေရြး ေမးျမန္းႏုိင္ပါတယ္ ...

ကာရန္မ်ားျဖင့္ ေပ်ာ္ရႊင္ႏုိင္ၾကပါေစ ...

ဟယ္ရီလြင္

3 comments:

ေႏြေတးရွင္ (မင္းဧရာ) said...

ေက်းဇူးအထူးပါအကို
အခုလိုက်က်နန ရွင္းျပေပးထားလုိ႔ပါ
က်ေနာ္အျမဲ လာေရာက္ေလ့လာ သင္ယူေနပါတယ္ ဗ်ာ ။

Unknown said...

ေက်းဇူးပါအစ္ကို

yinminkhine said...

ေလ့လာစရာေတြမ်ာစြာအတြက္
အထူးေက်းဇူးတင္ပါတယ္ဆရာ