Friday 24 April 2009

ျမန္မာကဗ်ာဆိုတာ ဂ်ိဳ(ခ်ိဳ)နဲ႔လား (၁၃)

‎ေလးခ်ိဳး‎‎


ေလးခ်ိဳးအေၾကာင္းကေတာ့ နည္းနည္းမ်ားလို႔ ရွည္ရွည္ေရးရပါလိမ့္မယ္။ သည္းခံၿပီး ဖတ္ၾကဖို႔ ေတာင္းပန္ပါတယ္။‎

(၁) ေထာင့္တုိင္းစပ္ရွည္။
(၂) ျမစ္ခေပါင္း၊
ေပါင္းေလာင္းလက္ယာေကြ႕၊
နန္းေျမ႕စံတည္။
(၃) ပုပ္ပဲကဝိုက္လည္၊
ေျမာက္ဆီက ဆြာဖံုး။
(၄) ၾကက္ညႊန္းေနာင္ညီတုိ႕၊
တရထည္ ျမရည္ဆို႕၊
လြမ္းဘုိ႕မဆံုး။ ။

ဒီေလးဆစ္တုိကေလးကို သကၠရာဇ္ ၉၀၀-ေက်ာ္မွာ မင္းျဖစ္တဲ့ ရတုဘုရင္ နတ္သွ်င္ေနာင္-ဆုိ ေလးဆစ္လို႕ ပုဂံဝန္ေထာက္မင္း ဦးတင္က ကဗ်ာဗႏၶသာရက်မ္း ၅၀၅-မွာ မွတ္တမ္းတင္ထားခဲ့ပါတယ္။ ဒီမွတ္တမ္းအရဆုိရင္ နတ္သွ်င္ေနာင္ဟာ ရတုေတြကို သာမက ေလးဆစ္ခ်ိဳးကဗ်ာကိုပါ မ်ိဳးေစ့ခ်ေပးသြားခဲ့တယ္လို႕ ဆုိရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေတာင္ငူဘုရင္ နတ္သွ်င္ေနာင္ရဲ႕ ျမန္မာ ကဗ်ာအေပၚ ျပဳခဲ့တဲ့ေက်းဇူးဟာ အလြန္ပဲ ႀကီးမားလွတယ္လို႕ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။

ေလးခ်ိဳးကိုေရးရင္ေတာ့ ႀတိခ်ိဳးအေပၚမွာ တစ္ခ်ိဳးထည့္ (ဒါမွမဟုတ္) ေဒြးခ်ိဳးအေပၚမွာ ႏွစ္ခ်ိဳးထပ္ထည့္လိုက္ရင္ ေလးခ်ိဳး ‎‎ျဖစ္သြားပါတယ္။ ေလးခ်ိဳးမွာေတာ့ အပိုဒ္ႀကီး ေလးပိုဒ္ (အခ်ိဳး ေလးခ်ိဳး) ရွိပါတယ္။ အခံခ်ိဳးႏွစ္ခ်ိဳးနဲ႔ အအုပ္ခ်ိဳး ‎ႏွစ္ခ်ိဳးပါ။ ပထမ ‎၂ခ်ိဳးက အခံခ်ိဳးေတြျဖစ္ၿပီး၊ ေနာက္ဆံုး (၂)ခ်ိဳးက အအုပ္ခ်ိဳးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။‎

ေလးခ်ိဳးေရးနည္း ပံုမွန္ ဥပေဒသ အႏွစ္ခ်ဳပ္ (Summary of General Rules) ကေတာ့ ...

၁။ အခံ ခ်ိဳး (၂)ခ်ိဳး၊ အအုပ္ခ်ိဳး (၂) ခ်ိဳး ဆိုၿပီး အခ်ိဳး ေလးခ်ိဳး (အပိုဒ္ႀကီးေလးပိုဒ္) ထားရပါမယ္။‎

‎၂။ ပထမအခ်ိဳး အခံပိုဒ္‎
လဟုသံ ခ်ီၿပီး ဂ႐ုသံ ခ်ပါ။ ‎
အနည္းဆံုး အပိုဒ္ တပိုဒ္နဲ႔ေရးလို႔ရပါတယ္။ ‎
တပိုဒ္မွာ အကၡရာ အနည္းဆံုးေလးလံုး ထားပါတယ္။ ေျခာက္လံုးအထိထားလို႔ရပါတယ္။ ‎

‎၃။ ဒုတိယအခ်ိဳး အခံပိုဒ္‎
လဟုသံ ခ်ီၿပီး ဂ႐ုသံ ခ်ပါ။ ‎
အနည္းဆံုး အပိုဒ္ ႏွစ္ပိုဒ္ထားပါ။ ‎
တပိုဒ္မွာ အကၡရာ အနည္းဆံုး ေလးလံုးကေန (၇)လံုးအထိထားလို႔ရပါတယ္။ ‎
ပထမအခ်ိဳး ရဲ့ အခ် (အဆံုးသတ္ စာလံုး) နဲ႔ ကာရန္တူ ခ်ရပါမယ္။‎

‎၄။ တတိယအခ်ိဳး အအုပ္ပိုဒ္ (အတက္ခ်ိဳး လို႔လဲေခၚပါတယ္)‎
‎ဂ႐ုသံ၊ လဟုသံ ႀကိဳက္ရာခ်ီၿပီး လဟုသံ ခ်ပါ။‎
အနည္းဆံုး အပိုဒ္ ႏွစ္ပိုဒ္ထားပါ။ ‎
တပိုဒ္မွာ အကၡရာ အနည္းဆံုး ေလးလံုးကေန (၇) လံုးအထိထားလို႔ရပါတယ္။ ‎
အခ်ပိုဒ္ (အဆံုးသတ္အပိုဒ္) မတိုင္ခင္အပိုဒ္ ရဲ့ ေနာက္တဝက္က ကာရန္ကို ပထမ နဲ႔ ဒုတိယအခ်ိဳး ရဲ့ အခ် (အဆံုးသတ္ ‎‎စာလံုး) နဲ႔ ကာရန္တူ စပ္ပါ။ (ကာရန္ျပန္လို႔ေခၚပါတယ္)။‎

‎၅။ စတုတၳအခ်ိဳး အအုပ္ပုိဒ္ ‎
‎ဂ႐ုသံ၊ လဟုသံ ႀကိဳက္ရာခ်ီၿပီး လဟုသံ ခ်ပါ။‎
အနည္းဆံုး အပိုဒ္ ႏွစ္ပိုဒ္ထားပါ။ ‎
တပိုဒ္မွာ အကၡရာ အနည္းဆံုး ေလးလံုးကေန (၇) လံုးအထိထားလို႔ရပါတယ္။ ‎
တတိယအခ်ိဳး ရဲ့ အခ် (အဆံုးသတ္ စာလံုး) နဲ႔ ကာရန္တူ ခ်ရပါမယ္။‎

‎၆။ ဝမ္းတြင္းပိုဒ္ (အတြင္းက အပိုဒ္ငယ္) ေတြကိုေတာ့ ဂ႐ု၊ လဟု တလွည့္စီ ကာရန္ယူရပါမယ္။‎

‎၇။ အပိုဒ္ငယ္ေတြအတြင္း ကာရန္ (ဝမ္းတြင္းကာရန္) စပ္ပံုကေတာ့ ေဒြးခ်ိဳး၊ ႀတိခ်ိဳးတို႔နဲ႔ အတူတူပါဘဲ။ တဝက္စီခဲြၿပီး ‎‎ပထမတဝက္ဟာ သူ႔ေရွ႕အပိုဒ္ရဲ့ ဒုတိယတဝက္နဲ႔ ကာရန္တူရပါမယ္။ ဒုတိယတဝက္ က ေနာက္လာမယ့္ အပိုဒ္ရဲ့ ပထမ ‎‎တဝက္နဲ႔ ကာရန္တူ စပ္ပါတယ္။‎

‎၈။ အခ်ိဳးတစ္ခ်ိဳးရဲ့ အဆံုး နဲ႔ ေနာက္အခ်ိဳးရဲ့အစပိုဒ္ဟာ ကာရန္ညီဖို႔ မလိုပါ။‎

ပံုစံကေတာ့

‎- - - - - + ၊(လဟု) (ေျခာက္လံုးနဲ႔ျပထားပါတယ္)‎
‎- - + - - ×၊ ‎
‎- - ×- - *။ (ဂ႐ု) (ေျခာက္လံုး ခ်ေလ့ရွိပါတယ္) (ႏွစ္ပိုဒ္ပဲထားလည္းရပါတယ္)‎

‎- - #၊ (လဟု)‎
‎- #- - - ?‎ ၊
‎- - ? - - $
$ - - *။ (ဂ႐ု) (ပထမအခ်ိဳးရဲ့ အခ် * နဲ႔ ကာရန္တူ ခ်ရပါမယ္)‎

‎- - - - - + ၊ (လဟု) (ေျခာက္လံုးနဲ႔ျပထားပါတယ္)‎
‎- - + - - * ၊ (* ျပထားတာက အေပၚႏွစ္ခ်ိဳးရဲ့ အဆံုးကာရန္ကို ျပန္ယူထားတဲ့ ကာရန္ျပန္ေနရာပါ)‎
‎- - * - - "@"။ (လဟု) (ေျခာက္လံုး ခ်ေလ့ရိွါတယ္) (ႏွစ္ပိုဒ္ပဲထားလည္းရပါတယ္)‎ (* ေနရာအားလံုး ကာရန္တူရပါမယ္)‎

‎- - + ၊ (ဂ႐ု)‎
‎- - + - - %‎
‎- %- "@"။ (လဟု) (ေလးလံုး ခ်ေလ့ရွိပါတယ္။ ေျခာက္လံုးခ်လဲရပါတယ္။ တတိယအခ်ိဳးရဲ့ အခ်နဲ႔ ‎ကာရန္တူခ်ရပါမယ္)‎

နမူနာ ေလးခ်ိဳးေတြကို ေရးျပထားပါတယ္။ ေလ့လာၾကည့္ပါ။‎

"နယုန္လဘဲြ႔ ေလးခ်ိဳး"‎

‎၁။ ျမတ္ေလးျဖဴ စံပယ္သင္းျပန္ေတာ့၊ (သင္း - လဟုခ်ီ)‎
‎ နတ္ေသြးတူ ႐ြယ္ယမင္းေတြက၊ (တြန္႔ပုဒ္)‎
‎ သြယ္သြယ္ညႇင္း ကံုးကာ "ဆင္"။ ။ (ဆင္ - ဂ႐ုခ်)‎
‎၂။ စာျပန္ပဲြကိုလ၊ (ပဲြ - လဟုခ်ီ)‎
‎ ဟန္ႏႊဲကာ တူႏွစ္ ေဖာ္ႏွင့္၊‎
‎ အလွဴ ေတာ္ ေကာင္းမႈပြား ေအာင္ကြယ္၊‎
သြားၾကေပ်ာ္"႐ႊင္"။ ။ (႐ႊင္ - ဂ႐ုခ်၊ "ဆင္" ႏွင့္ ကာရန္တူ)‎
‎၃။ ေႏြနယုန္ ေမထုန္ဟာမို႔၊ (လ - လဟုခ်ီ)‎
‎ ေျမဝသုန္ ေလဟုန္ ျပန္ေတာ့၊ (တြန္႔ပိုဒ္၊ နေဘထပ္)‎
‎ ေ႐ႊမႈန္ပါလို႔ ညိဳလြင္ "လြင္"၊ (လြင္ - ကာရန္ျပန္၊ "ဆင္၊ ႐ႊင္" တုိ႔ႏွင့္ ကာရန္တူ၊ တက္ပိုဒ္)‎
‎ ဟိုတစ္ "ခြင္"မွာျဖင့္ အံု႔ကာ"မိႈင္း"။ ။ (မိႈင္း - လဟုခ်)‎
‎၄။ စည္ပုစြန္၊ (စြန္ - ဂ႐ုခ်ီ)‎
‎ ႐ိုက္ခ်ဳန္းေရာင္ျခည္ဝွန္၍၊‎
‎ တသြန္သြန္ ဟန္ကုန္ႏဲႊပါလို႔၊‎
‎ အမၺဳန္ မာန္ဟုန္ႏွင့္ သဲလွတယ္ကြယ္၊‎
႐ႊဲၾကလူ "တိုင္း"။ ။ (တိုင္း - လဟုခ်၊ "မိႈင္း" ႏွင့္ ကာရန္တူ)‎

ေနာက္ထပ္ တပုဒ္ကို ထပ္ၾကည့္ပါ ...‎
‎၁။ ေရွမေဝးၿပီဘု၊ (ေဝး - လဟုခ်ီ)‎
‎ ေသေဘးရယ္တဲ့ နီးခဲ့"ၿပီ"။ (ၿပီ - ဂ႐ုခ်)‎
‎၂။ ကိေလသာ ေညႇာ္အ ေငြ႔ေတြနဲ႔၊ (ေငြ႔ - လဟုခ်ီ)‎
‎ ေမာ္သာ ေနမိမွားလွ်င္ၿဖင့္၊‎
လားလိမ့္ေအာက္ "ဆီ"။ (ဆီ - ဂ႐ုခ်၊ "ၿပီ" ႏွင့္ ကာရန္တူ)‎
‎၃။ သခၤါေရ ႐ုပ္နာမ္စုကိုတဲ့၊ (စု - လဟုခ်ီ)‎
‎ ထင္တာေတြ ဟုတ္မွန္ဘုရယ္လို႔၊ (တြန္႔ပိုဒ္၊ နေဘထပ္)‎
‎ တင္႐ႈလို႔ တရား "မွီ"၊ (မီွ - ကာရန္ျပန္၊ "ၿပီ၊ ဆီ" တုိ႔ႏွင့္ ကာရန္တူ၊ တက္ပိုဒ္)‎
‎ သာ"ကီ" တို႔ က်င့္ "ၿမဲ"။ (ၿမဲ - လဟုခ်)‎
‎၄။ တိမ္းမေစာင္းပါမွ၊ (ေစာင္း - လဟုခ်ီ)‎
‎ ကိန္းေအာင္းရာ တကယ္မွန္တဲ့၊‎
‎ ျပည္နိဗၺာန္ ေ႐ႊေအာင္နန္းကို၊‎
ျမန္းရ မ"လဲြ"။ ။ (လဲြ - လဟုခ်၊ "ၿမဲ" ႏွင့္ ကာရန္တူ)‎
‎(မဟာဒြါရနိကာယ စတုတၳသာသနာပိုင္ ဟသၤာတၿမိဳ႔ လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး)‎

‎ဝိဘာဂ အစိတ္အပိုင္း (၈)မ်ိဳးနဲ႔အေသးစိတ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ...‎

(၁) အမည္အားျဖင့္‎
ေလးခ်ိဳး = အခ်ိဳးအပိုင္းေလးခုျဖင့္ စီကံုးထားေသာ ကဗ်ာ
ေလးခ်ိဳးကို ေလးေၾကာ့၊ ေလးဆစ္၊ ေလးဆစ္ခ်ိဳး လို႔ေခၚသလို ေဒြးခ်ိဳး၊ ႀတိခ်ိဳးတို႔လိုပဲ ပါဠိေဝါဟာရ စြက္ၿပီး စတုခ်ိဳး ‎‎လုိ႔လည္း ေခၚၾကပါတယ္။ တျခားကဗ်ာေတြနဲ႔ မေရာဘဲ သီးျခားေရးရင္၊ ဒါမွမဟုတ္ တျခား ကဗ်ာရဲ့ ေနာက္ဆံုးမွာေရးရင္ ‎‎ေလးဆစ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီလို ေနာက္ဆံုးမွာေရးတဲ့ ေလးဆစ္ကို သံေထာက္ လို႔လည္းေခၚပါတယ္။ အဆံုးမွာလည္းမဟုတ္၊ ‎‎သီးျခား ေရးထားတာလည္းမဟုတ္ဘဲ တျခားစာေတြမွာ ေရာေႏွာၿပီး ေရးတဲ့ေလးဆစ္ကိုေတာ့ သျဖန္ လို႔ေခၚတယ္လို႔ ‎‎ဆုိပါတယ္။ ကာလေဒသအလိုက္ ခြန္းေထာက္ လို႔လည္း ေခၚတယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ သျဖန္နဲ႔ ခြန္းေထာက္အေၾကာင္းကေတာ့ ‎‎ေဒြးခ်ိဳးမွာ ျပန္ၾကည့္ပါ။‎

(၂) အမ်ိဳးအျပားအားျဖင့္‎
အမ်ိဳးအစား အေနနဲ႔ ေလးခ်ိဳးငယ္၊ ေလးခ်ိဳးလတ္၊ ေလးခ်ိဳးႀကီး ဆိုၿပီး ကဲြျပားပါတယ္။ ‎
ေလးခ်ိဳးငယ္ - ေလးဆစ္သျဖန္၊ ေလးဆစ္ကြန္းေထာက္၊ ေလးဆစ္ကြန္းေထာက္သျဖန္ ရယ္လို႔လည္း ေခၚၾကပါတယ္။ ‎‎စာလံုးနည္းနည္း၊ စာသားတိုတို၊ အပိုဒ္နည္းနည္း ပဲေရးတာပါ။ ဒါကိုလည္း ေလးဆစ္လို႔ ေခၚပါတယ္။‎
ေလးခ်ိဳးလတ္ - ေလးခ်ိဳး လို႔ဘဲ သာမာန္ေခၚၾကပါတယ္။‎
ေလးခ်ိဳးႀကီး - ကာလေပၚေလးခ်ိဳးႀကီး နဲ႔ ေရွး႐ိုးေလးခ်ိဳးႀကီး ဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ိဳး ရွိပါတယ္။ တစ္ခါ ကာလေပၚေလးခ်ိဳးႀကီးမွာ ‎‎စာေထာင့္ေလးခ်ိဳးႀကီး နဲ႔ စာေျဖာင့္ေလးခ်ိဳးႀကီး ဆိုၿပီး ထပ္ခဲြထားပါတယ္။ အရမ္းအပိုဒ္ေရမ်ားၿပီးစာလံုးလည္းမ်ားရင္ ‎‎မဟာေလးခ်ိဳးႀကီး လို႔ေခၚပါတယ္။ သံခ်ိဳ ဟာလည္း ေရွး႐ိုးေလးခ်ိဳးႀကီး ထဲမွာပဲ အက်ံဳးဝင္ပါတယ္။‎

(၃) အခ်ိဳးအားျဖင့္‎
ေလးခ်ိဳးတပုဒ္မွာ အခံႏွစ္ခ်ိဳး၊ အအုပ္ႏွစ္ခ်ိဳး စုစုေပါင္း ေလးခ်ိဳးရွိပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ အပိုဒ္ႀကီး ေလးပိုဒ္ ရွိပါတယ္။ ‎‎အဲဒီအပိုဒ္ႀကီးေတြဆံုးတိုင္း ပုဒ္မ (။) ခ်ထားရပါတယ္။‎

(၄) အပိုဒ္ေရအားျဖင့္‎
ေလးဆစ္ (ေလးခ်ိဳးငယ္မွာ) အမ်ားအားျဖင့္ အပိုဒ္ငယ္ ႏွစ္ပိုဒ္ပဲ ထားေလ့ရွိပါတယ္။ သံုးေလးပိုဒ္လည္း ေရးလို႔ ရပါတယ္။ ‎‎အဲဒီထက္ပိုသြားရင္ေတာ့ ေလးခ်ိဳးလတ္ ျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္။‎
ေလးခ်ိဳးလတ္ မွာေတာ့ ပထမအခ်ိဳးမွာ ေလးပိုဒ္ထက္ မနည္းသင့္ပါဘူး။ က်န္တဲ့အခ်ိဳးေတြမွာေတာ့ အနည္းဆံုး (၃)ပိုဒ္ ‎ကေန ‎‎(၇)ပိုဒ္ေလာက္အထိ ထားၾကပါတယ္။‎
ေလးခ်ိဳးႀကီး ေတြမွာေတာ့ မ ပိုဒ္ (ပထမနဲ႔ တတိယအခ်ိဳး) ေတြမွာ အနည္းဆံုး (၃)ပိုဒ္ ကေန (၇)ပိုဒ္ေလာက္ အထိ ‎ထားၾက ‎ပါတယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ (၄)ပိုဒ္၊ (၅)ပိုဒ္ ေလာက္ ထားၾကတာမ်ားပါတယ္။ စံု ပိုဒ္ (ဒုတိယ နဲ႔ စတုတၴအခ်ိဳး) ‎ေတြမွာ ‎အနည္းဆံုး (၇)ပိုဒ္ ကေန အကန္႔အသတ္မရွိ ပိုလို႔ရပါတယ္။ ဒီေနရာမွာလည္း စတုတၴအခ်ိဳးမွာ အပိုဒ္ေရ ‎အမ်ားဆံုး ထားတယ္ ‎လို႔ ဆိုပါတယ္။‎

(၅) အကၡရာ လံုးေရအားျဖင့္‎
ေလးခ်ိဳးငယ္ ေတြကေတာ့ ေဒြးခ်ိဳးမွာ ထားတဲ့အတိုင္းပါဘဲ။‎
ေလးခ်ိဳးလတ္ေတြမွာ -‎
ပထမနဲ႔ တတိယ အခ်ိဳးေတြရဲ့ အပိုဒ္တိုင္းမွာ (၆)လံုးထားပါတယ္။ ‎
‎ဒုတိယ အခ်ိဳး အစမွာ (၃) လံုး သို႔မဟုတ္ (၆)လံုး ထားပါတယ္။ အလယ္ပိုဒ္ေတြမွာ (၆)လံုး ခ်ည္းပဲ ပံုေသထားေလ့ရွိၿပီး ‎‎အဆံုးသတ္ (အခ်ပိုဒ္)မွာ (၄) လံုးထားပါတယ္။‎
စတုတၴအခ်ိဳး အစမွာ (၃) လံုး သို႔မဟုတ္ (၄)လံုး ထားပါတယ္။ အလယ္ပိုဒ္ေတြမွာ (၆)လံုး ခ်ည္းပဲ ပံုေသထားေလ့ရွိၿပီး ‎‎အဆံုးသတ္ (အခ်ပိုဒ္)မွာ (၄) လံုးထားပါတယ္။‎
ေလးခ်ိဳးႀကီးေတြမွာ -‎
အခ်ိဳးတိုင္းရဲ့အစပိုဒ္ နဲ႔ အဆံုးပိုဒ္ေတြက ေလးခ်ိဳးလတ္ အတိုင္းပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဝမ္းတြင္းပိုဒ္ေတြမွာ (၆)လံုးကေန ‎အမ်ားဆံုး ‎‎(၁၆) လံုးေလာက္အထိ ထားႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီထက္ပိုရင္ေတာ့ ႐ြတ္ဆိုလို႔ မေကာင္းသလို စည္းဝါးလည္း ‎မကိုက္ေတာ့ဘူးလို႔ ‎ဆုိထားပါတယ္။‎

(၆) အစပ္ကာရန္အားျဖင့္‎
အတက္ခ်ိဳး (တတိယအခ်ိဳး) ရဲ့ ဒုတိယေနာက္ဆံုးအပိုဒ္ (second last paragraph) ရဲ့ ေနာက္ထက္ဝက္ကာရန္၊ ‎‎အဆံုးသတ္ပိုဒ္ရဲ့ အဆံုးကာရန္၊ အခံခ်ိဳးႏွစ္ခ်ိဳးရဲ့ အဆံုးကာရန္ႏွစ္ခု၊ ဒီ ကာရန္ေလးခ်က္ ညီရပါမယ္။ ပံုစံမွာ "*" ‎ျပထားတဲ့ ‎ေနရာေတြပါ။ "ကာရန္ျပန္" လို႔ေခၚတဲ့ေနရာပါ။ အေရးႀကီးပါတယ္။ အဲဒီ ကာရန္လြတ္သြားရင္ ‎ေလးခ်ိဳးပ်က္ပါတယ္။‎
အခံခ်ိဳး ႏွစ္ခ်ိဳး အခ်င္းခ်င္း၊ အအုပ္ခ်ိဳး ႏွစ္ခ်ိဳးအခ်င္းခ်င္း ရဲ့ အဆံုးကာရန္ တူရပါမယ္။‎
က်န္တဲ့ ကာရန္ေတြ၊ တြန္႔ပိုဒ္ထည့္ပံုေတြကေတာ့ ေဒြးခ်ိဳးအတိုင္းပါဘဲ။ ‎
‎ဒီကာရန္စပ္ပံုဟာ ေလးခ်ိဳးအမ်ိဳးအစား အားလံုးအတြက္အက်ံဳးဝင္ပါတယ္။‎

(၇) ဂ႐ု၊ လဟု အားျဖင့္‎
အစပိုင္း ဥပေဒအႏွစ္ခ်ဳပ္မွာ ေရးထားတဲ့အတိုင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ ေလးခ်ိဳးအမ်ိဳးအစား အားလံုးအတြက္ပါ။‎

(၈) အျပစ္ေဒါသအားျဖင့္ ‎
‎ဝဂ္နင္း နဲ႔ ခြါေထာက္ အျပစ္ေတြက ကင္းလြတ္ရပါမယ္။‎

စည္းကမ္းေတြကိုသိၿပီးၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ အခု ေလးခ်ိဳး အမ်ိဳးအစားအမ်ိဳးမ်ိဳးကို စၾကည့္ပါမယ္။ ေလးခ်ိဳးငယ္ေတြကို ‎စၾကည့္ၾကရေအာင္ ...

ေလးခ်ိဳးငယ္
‎နမူနာအေနနဲ႔ ေအာက္က ေလးခ်ိဳးေရးနည္း ဥပေဒသေလးဆစ္ကို ၾကည့္ပါ။‎

ေလးခ်ိဳး၊‎
ေရးပ်ိဳးလို႔ ျပမည္။‎

ခ်ိဳးေလးလီ စပ္ကာပ်ိဳး၊‎
ေလးခ်ိဳးေခၚသည္။‎

ေရွ႕နည္းမွီ၊‎
တူၿပီပ စပ္ထံုး။‎

ေလးခ်ိဳးငယ္ ေရးကာျခစ္၊‎
ေလးဆစ္မွတ္အံုး။‎

‎ဒါကို အေသးစိတ္ၾကည့္ရင္ ...‎



အေရာင္တူ နဲ႔ ျပထားတဲ့ ေနရာေတြ ကို ကာရန္တူ စပ္ရပါမယ္။‎

နမူနာ ေလးခ်ိဳးကေလးေတြကို ထပ္ေရးျပထားပါတယ္။ ေလ့လာၾကည့္ပါ။‎

ေမာင္မယ္စံု ေလးဆစ္
ခေလာက္ကေလးရယ္တဲ့ ဒိုးဒိုးေဒါင္။‎
ပ်ိဳတို႔လူ ယာမလုပ္တယ္၊‎
‎ဝါးခုတ္တဲ့ေတာင္။‎
ႏြားညီေနာင္၊‎
စည္ေအာင္ပ ေဖေက်ာင္း။‎
ေမာင္ႏွင့္မယ္ တူယွဥ္တဲြကာမွ၊‎
‎ယူငင္ကာ ျခဴဆင္ဆဲြလုိ႔ရယ္၊‎
လွည္းယာဥ္နဲ႔ေမာင္း။ ။‎

ဘုရားငါးဆူ ပေဟဠိ ေလးဆစ္
စပယ္တဲ့ေလး႐ံု။‎
မေလးကြယ္ မပန္ခုိက္၊‎
ပန္းျပတ္ခိုက္ ႀကံဳ။‎
အပြင့္ရယ္ ကုန္၊‎
တငံုက်န္ပါေသး။‎
ပန္ခ်င္သူ ညိဳႏဲြ႔ေႏွာင္းရယ္၊‎
ေခါင္းၿဖီးခဲ့ေလး။ ။‎

ဓမၼနီတိ ေလးခ်ိဳး
ေမထုန္မွီ အိပ္စားလို႔၊‎
ေယာက်္ားတဲ့ ႏြားမွာ။‎
ျပည့္အစံု ကံုလံုရွိပါ၏၊‎
သိပညာ တတ္တပါး၊‎
ႏြားထက္ပိုတာ။‎
တတ္ပညာ၊‎
ခ်ိဳ႕ရွာေခ်က။‎
လူမိုက္ေခါင္ ထုိေယာက်္ားကို၊‎
ႏြားဟုဆိုရ။ ။‎
‎(ေလးခ်ိဳးဆုိတာ ပင္မအမ်ိဳးအစားအေနနဲ႔ပါ။ အပိုဒ္ေရနည္းတဲ့အတြက္ ေလးဆစ္လို႔ပဲ သတ္မွတ္ရပါမယ္။)‎

ဖိုးသူေတာ္ဦးမင္း ေရး - တန္ခူးလဖဲြ႔ ေလးဆစ္
ေဟာင္း႐ြက္ညႇာ ခါလွစ္လို႔၊‎
တာသစ္ကယ္တဲ့ နံ႔ႀကိဳင္။‎
သုတ္ျဖဴးေလေဆာ္က၊‎
ပန္းကံ့ေကာ္ ဝတ္မႈန္က်င္းတယ္၊‎
သင္းပ်ံ႕လို႔လိႈင္။‎
ၾကယ္ႏွစ္ၿပိဳင္၊‎
သြယ္ဆုိင္ပဝင္း။‎
စိၾတငယ္ႏွင့္၊‎
ေငြလေသာ္တာတို႔၊‎
‎ယုဂန္ခ်ာ ေတာင္ေတာ္စြန္းက၊‎
ထြန္းထိန္လို႔လင္း။ ။‎

ေလးခ်ိဳးငယ္ ၿပီးေတာ့ ေလးခ်ိဳးလတ္ေတြကို ေနာက္ပို႔စ္မွာ ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမယ္ ...

ဖတ္ရႈခံစားအားေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးအထူးပါခင္ဗ်ာ ...‎
ဟယ္ရီ

2 comments:

ဟန said...

စာလာက်က္သြားတယ္..ဆရာ ကိုဟယ္ရီ။
တစ္ေန႔ တစ္ပုဒ္ႏႈန္းက်က္မယ္။

Harry said...

အခုလို အားေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးပါ ဟန ေရ ... ဆရာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူးဗ်ာ ..