Saturday, 16 August 2008

Rudiments & Theory of Music (5)

Note မ်ား၏ တန္ဖိုး (Value) မ်ား
Note တခုမွာ ေအာက္ပါပံုအတိုင္း အစိတ္အပိုင္းမ်ား ရွိပါတယ္။ Note head ကေတာ့ အၿမဲရွိပါတယ္။ Stem နဲ႔ Flag ကေတာ့ Note ရဲ့ တန္ဖိုး ေပၚမူတည္ၿပီး လိုအပ္သလို ထည့္ရပါတယ္။ အၿမဲထည့္ဖို႔ မလိုပါဘူး။


Note ေတြရဲ့ တန္ဖိုး (Value) ေခၚ အသံရွိန္ (Duration) ကို ေအာက္က ဇယားမွာ ျပထားပါတယ္။ လံုး၀ ေက်ညက္သည္အထိ အလြတ္မွတ္မိေနဖို႔ အလြန္အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒါကို မမွတ္မိရင္ ေရွ႕ကို ဆက္သြားလို႔ မရတာေၾကာင့္ အလြတ္က်က္ထားဖို႔ အထူး တိုက္တြန္းပါတယ္။ Rest ဆိုတာကေတာ့ Note ရဲ့ ေျပာင္းျပန္ပါ။ Note တလံုးေရးထားရင္ သူ႔ရဲ့ အသံရွိန္ကုန္တဲ့အထိ ေနာက္ထပ္ Note တလံုး၀င္ေရးလို႔ မရပါ။ ဒီလိုပဲ Rest ျပထားရင္ အဲဒီ Duration ကုန္သည္အထိ လံုး၀ အသံတိတ္ဆိတ္ (silent) ေနရပါမယ္။ ဘာအသံမွ မ၀င္ရ၊ မတီးရပါ။



အဲဒီေတာ့ ဥပမာအေနနဲ႔ Semi-breve ကိုၾကည့္မယ္ဆိုရင္ 4 beats ဆိုတာ ေတြ႔ရပါမယ္။ ဆိုလိုတာက Semi-breve ကို စတင္တီးခတ္တာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္ Beat ေတြကို ၁ ကေန ပံုမွန္ ညီညီညာညာ စတင္ေရတြက္ၿပီး ၂ - ၃- ၄ အထိ တျခား ဘာကိုမွ ထပ္မတီးပဲ အဲဒီ Note ရဲ့ သံရွိန္ကိုဆဲြၿပီး (sustain လုပ္ၿပီး) ေစာင့္ေနရပါမယ္။ Minim ဆိုရင္လဲ ဒီသေဘာပါပဲ။ ၁ မွာ တီးၿပီး ၂ အထိ ေရတြက္ ေစာင့္ဆိုင္း ရပါမယ္။ Minim Rest ဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီ Rest ေရးထားတဲ့ ေနရာေရာက္တာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္ 2 beats (၁ - ၂ လို႔ ေရတြက္ၿပီး) ဘာမွ မတီးပဲ အသံကို သတ္ၿပီး (stop or silent လုပ္ၿပီး) ေစာင့္ဆိုင္း ေနရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

1 Semi-breve = 2 minims = 4 crochets = 8 quavaers အစရွိသျဖင့္ တြက္ခ်က္ၾကည့္လို႔ရပါတယ္။ Quaver ကို 8th Note လို႔ေခၚတာဟာ ဒါေၾကာင့္ပါ။ Semi-breve ရဲ့ (၈) ပံု (၁)ပံု ပဲရွိလို႔ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီ Note & Rest Values ေတြဟာ အေရးႀကီးတဲ့အတြက္ နားမလည္တာ၊ ဒါမွမဟုတ္ တျခားေမးခ်င္တာမ်ားရွိရင္ ခ်က္ျခင္း ေမးၾကေစလိုပါတယ္။

Note မ်ားကို staff ေပၚတြင္ ေရးသားပံု
ဒီ Note ေတြကို staff ေပၚမွာ ေရးသားတဲ့အခါမွာေတာ့ single line music လုိ႔ေခၚတဲ့ အသံတသံထဲအတြက္ - တနည္းအားျဖင့္ Melody သက္သက္ (Harmony မပါရွိ)- ကိုသာ ေရးသားတဲ့အခါမွာ အလယ္မ်ဥ္း (B line) ရဲ့ ေအာက္ပိုင္းမွာ ေရးတဲ့ Note ေတြအတြက္ stem ကို Note ရဲ့ ညာဖက္ကေန အေပၚဖက္ကိုဆဲြတင္ရမွာျဖစ္ၿပီး အလယ္မ်ဥ္း (B line) ရဲ့ အေပၚပိုင္းမွာ ေရးတဲ့ Note ေတြအတြက္ stem ကို Note ရဲ့ ဘယ္ဖက္ကေန ေအာက္ဖက္ကိုဆဲြခ်ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အလယ္မ်ဥ္း အေပၚတည့္တည့္မွာ ေရးတဲ့ Note (Treble staff မွာဆိုရင္ B note) အတြက္ကေတာ့ အေပၚျဖစ္ေစ၊ ေအာက္ျဖစ္ေစ ႀကိဳက္ရာဆဲြလို႔ရပါတယ္။ သူနဲ႔ ကပ္လ်က္ တဲြရမယ့္ Note ရွိရင္ေတာ့ အဲဒီ Note ကို ဆဲြတဲ့ ပံုစံအတုိင္း လုိက္ဆဲြေလ့ရွိပါတယ္။ ေအာက္က ပံုစံမွာၾကည့္ပါ။ ဒီမွာေတာ့ B note ဟာ C နဲ႔ တြဲတဲ့အတြက္ C ဆဲြသလိုပဲ ေအာက္ဖက္ ကို ခ်ဆဲြထားပါတယ္။ ဒီပံုစံက Lead Guitar Solo, Violin solo နဲ႔ Bass Guitar ေတြအတြက္ အေရးမ်ားပါတယ္။ အေပၚဆဲြတဲ့ Note နဲ႔ ေအာက္ဖက္ကို ဆဲြတဲ့ Note ေရးသားပံုဟာ မွားယြင္းလို႔မရတာေၾကာင့္ အေသအခ်ာ မွတ္ထားေစလိုပါတယ္။



Multi-line music လုိ႔ေခၚတဲ့ အသံတသံထက္ပုိၿပီး ၿပိဳင္တူတီးခတ္ရမယ့္ Note ေတြ အတြက္ - တနည္းအားျဖင့္ Harmony ပါတဲ့ Note ေတြေရးသားတဲ့အခါမွာေတာ့ Melody line (or Melody part) အားလံုးကို အေပၚဖက္ကို ဆဲြတင္ရမွာျဖစ္ၿပီး Harmony line (Harmony part) အားလံုးကုိေတာ့ ေအာက္ဖက္ကိုဆဲြခ်ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပံုစံက Classical Guitar Music ေတြအတြက္ အေရးမ်ားပါတယ္။ ေအာက္က ပံုစံမွာၾကည့္ပါ။



ဒီေနရာမွာ တခုသတိျပဳရမွာက Flag ပါတဲ့ Note ေတြကို ကပ္လ်က္တဆက္တည္း ေရးမယ္ဆိုရင္ (ပံုစံမွာ Quaver ေတြကိုၾကည့္ပါ) သူတို႔ရဲ့ Flag ေတြကို အေကြးအေလးေတြအစား မ်ဥ္းေျဖာင့္ “Bar (or) Beam” အျဖစ္ ေျပာင္းလဲ ေရးသားၿပီး Note ေတြကို ဆက္လိုက္ပါတယ္။ Time Signature အေၾကာင္း ေရာက္တဲ့ အခါ ထပ္ၿပီးရွင္းပါမယ္။ ေလာေလာဆယ္ေတာ့ ဒီအတိုင္းပဲ မွတ္ထားေစလုိပါတယ္။
ဒါၿပီးေတာ့ Note ေတြကို ဘယ္လုိေရတြက္သလဲ ဆုိတဲ့အေၾကာင္းကို ဆက္လက္ေလ့လာၾကပါမယ္။
ဆက္ပါဦးမယ္ ...

No comments: